Johannes Martinus Petrus van Oudheusden

Geboren op 10-01-1906 in Tilburg

Overleden op 20-02-1943 in Tilburg

Militair onderdeel

Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurt in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Johannes Martinus Petrus van Oudheusden was als dienstplichtig soldaat ziekenverpleger geplaatst bij de 2e Compagnie Hospitaalsoldaten. In 1927 ging hij met groot verlof. In 1936 werd hij ingedeeld bij de 3e Compagnie Hospitaalsoldaten en in 1938 bij het Bataljon Geneeskundige Troepen. Van Oudheusden werd in 1939 weer in werkelijke dienst opgeroepen en in 1940 bevorderd tot korporaal.

Van Oudheusden was actief als ziekenverzorger bij de 13e Batterij Luchtdoelartillerie nabij het vliegveld Ypenburg. Op 10 mei 1940 bleef hij daar gewonden verzorgen onder hevig vijandelijk vuur en ondanks verwondingen die hem door de Duitsers waren toegebracht. Keer op keer begaf Van Oudheusden zich in het vijandelijke vuur om de Duitsers te bewegen om niet op een keet met gewonden te schieten. In 1943 overleed hij aan de gevolgen van die verwondingen. In 1946 werd hij postuum Ridder der vierde klasse der Militaire Willemsorde. In 1979 werd het voormalige Marine Opleidings Kamp in Hilversum vernoemd naar deze heldhaftige Tilburger en heet sindsdien Korporaal Van Oudheusdenkazerne.

J.M.P. van Oudheusden

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 23 juli 2014

Bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2007/05/04/korporaal-van-oudheusden-herdacht

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 23 juli 2014

Johannes Martinus Petrus Oudheusden staat ook op:

Militair ereveld Grebbeberg

Vak/rij/nummer 10 17

Monument

Naam:
Rhenen, Militair Ereveld Grebbeberg

Plaats:
Rhenen

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen