Gerrit Palingdood
1913-1944
Portret toevoegen?
Klik hierOorlogsslachtoffer
Is 30 jaar geworden
Geboren op 03-12-1913 in Rotterdam
Overleden op 18-09-1944 in Ind. Oceaan nabij Benkoelen a/b Junyo Maru
Rang
Militair onderdeel
Bijdragen
De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:
Gerrit Palingdood
Het vrachtschip SITOEBONDO van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd vertrekt op 14 juli 1941 uit Londen (VK) met zes passagiers en een lading stukgoed, bestemd voor havens rondom de Indische Oceaan. Het schip vaart in het konvooi OS-1 zuidwaarts, na...
Lees meer
Het vrachtschip SITOEBONDO van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd vertrekt op 14 juli 1941 uit Londen (VK) met zes passagiers en een lading stukgoed, bestemd voor havens rondom de Indische Oceaan. Het schip vaart in het konvooi OS-1 zuidwaarts, na een korte tussenstop in Oban, Schotland.
Op 26 juli wordt het konvooi ontbonden op zee, waarbij een deel koers zet richting de Middellandse Zee en de rest verder vaart naar het zuiden. De Sitoebondo hoort bij die laatste groep, met als volgende bestemming Kaapstad (Zuid Afrika).
Laat in de avond van 29 juli, varende op ca 100 mijl ten zuidoosten van de Azoren in de Atlantische Oceaan, wordt het dichtbij varende Britse schip Sharistan getorpedeerd. De Sitoebondo probeert met maximale vaart uit de buurt te komen, maar een uur later slaat het noodlot toe.
Om 00.45 uur op 30 juli wordt het schip geraakt door een torpedo van de Duitse onderzeeboot U-371 (Kapitän leutnant Heinrich Driver) in het achterschip aan stuurboord. De machines worden gestopt en de opvarenden verzamelen zich bij de sloepen. Tien minuten later treft een tweede torpedo de Sitoebondo in ruim 4 aan stuurboord kant. Het schip begint weg te zakken en de sloepen worden afgevierd.
Om 02.00 uur zinkt de Sitoebondo en wachten de sloepen in de omgeving op daglicht. Als de zon opkomt wordt een sloep vermist. De overblijvende boten zetten koers naar de Azoren. Een dag later worden ze gevonden door de Spaanse tanker Campeche en aan boord genomen. Een vlot met twee overlevenden wordt na zes dagen op volle zee gevonden door een andere Spaanse tanker Campero. Vijftien bemanningsleden en twee passagiers komen om bij de ramp, maar timmerman Gerrit Palingdood is een van de overlevenden.
In maart 1942 valt Nederlands Indië en raakt Palingdood in Japanse krijgsgevangenschap. Twee jaar later is hij als POW aan boord van het Japanse transportschip JUNYO MARU, als dat op 16 september 1944 vertrekt uit Batavia (Java) op weg naar Padang (Sumatra). Twee dagen later, op 18 september 1944, wordt het schip op 20 mijl uit de kust van Sumatra getorpedeerd door de Britse onderzeeboot HMS TRADEWIND. Korte tijd later zinkt het schip en duizenden gevangenen komen om. Deze gebeurtenis zal later bekend worden als een der grootste maritieme rampen uit de geschiedenis van de zeevaart. Ook Gerrit Palingdood is slachtoffer van de aanval en vindt een zeemansgraf.
Sluiten
Bron: Nationaal Archief Den Haag, archiefinventaris 2.12.30/2.16.31/2.16.32/2.16.40/2.16.54/2.06.084; Nederlands Instituut voor Militaire Historie; Website Duitse onderzeeboten in WW2 www.uboat.net
Geplaatst door Jos Rozenburg op 09 oktober 2019