Cornelis de Raadt
1915-1941
Portret toevoegen?
Klik hierOorlogsslachtoffer
Is 26 jaar geworden
Geboren op 04-05-1915 in Haarlemmermeer
Overleden op 30-07-1941 in Atl. Oceaan a/b s.s. Sitoebondo
Rang
Militair onderdeel
Bijdragen
De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:
Het verlies van de Sitoebondo
Het vrachtschip SITOEBONDO van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd vertrekt op 14 juli 1941 uit Londen (VK) met zes passagiers en een lading stukgoed, bestemd voor havens rondom de Indische Oceaan. Het schip vaart in het konvooi OS-1 zuidwaarts, na...
Lees meer
Het vrachtschip SITOEBONDO van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd vertrekt op 14 juli 1941 uit Londen (VK) met zes passagiers en een lading stukgoed, bestemd voor havens rondom de Indische Oceaan. Het schip vaart in het konvooi OS-1 zuidwaarts, na een korte tussenstop in Oban, Schotland.
Op 26 juli wordt het konvooi ontbonden op zee, waarbij een deel koers zet richting de Middellandse Zee en de rest verder vaart naar het zuiden. De Sitoebondo hoort bij die laatste groep, met als volgende bestemming Kaapstad (Zuid Afrika).
Laat in de avond van 29 juli, varende op ca 100 mijl ten zuidoosten van de Azoren in de Atlantische Oceaan, wordt het dichtbij varende Britse schip Sharistan getorpedeerd. De Sitoebondo probeert met maximale vaart uit de buurt te komen, maar een uur later slaat het noodlot toe.
Om 00.45 uur op 30 juli wordt het schip geraakt door een torpedo van de Duitse onderzeeboot U-371 (Kapitän leutnant Heinrich Driver) in het achterschip aan stuurboord. De machines worden gestopt en de opvarenden verzamelen zich bij de sloepen. Tien minuten later treft een tweede torpedo de Sitoebondo in ruim 4 aan stuurboord kant. Het schip begint weg te zakken en de sloepen worden afgevierd.
Om 02.00 uur zinkt de Sitoebondo en wachten de sloepen in de omgeving op daglicht. Als de zon opkomt wordt een sloep vermist. De overblijvende boten zetten koers naar de Azoren. Een dag later worden ze gevonden door de Spaanse tanker Campeche en aan boord genomen. Een vlot met twee overlevenden wordt na zes dagen op volle zee gevonden door een andere Spaanse tanker Campero. Vijftien bemanningsleden en twee passagiers komen om bij de ramp, waaronder derde stuurman Cornelis de Raadt.
Sluiten
Bron: Nationaal Archief Den Haag, archiefinventaris 2.12.30/2.16.31/2.16.32/2.16.40/2.16.54/2.06.084; Nederlands Instituut voor Militaire Historie; Website Duitse onderzeeboten in WW2 www.uboat.net
Geplaatst door Jos Rozenburg op 09 oktober 2019