Eduard Alexander Reep

Geboren op 03-11-1866 in Poerwakarta, NOI

Overleden op 23-12-1945 in Bandoeng

Reconstructie van de gebeurtenissen in Bandoeng op 25/12/1945

Uit de krantenartikelen wordt de schijn gewekt dat dhr Reep samen met mevr. Leclerq (zonder c) de Courcelles-Nugteren werden ontvoerd. Er blijkt sprake te zijn van een persoonsverwisseling. Volgens het persoonsdossier van mevr. Felicie Leclerq de Courcelles- Nugteren bij het Nationaal Archief stierf zij op 31.5.1946 en niet op 25.12.45

De gevolgtrekking is dat dhr Reep met een andere vrouw , d.w.z. zijn echtgenote Wihelmina Hendrika Reep-Gout werd ontvoerd en op dezelfde dag vermoord.
Uit een vorig huwelijk had mevr. W.H. Reep-Gout een zoon George William van Dort. Hij werd bij de ontvoering doodgeschoten.

Alle drie werden begraven op de begraafplaats aan de Parkweg te Bandoeng en later overgebracht naar de oude gemeentelijke begraafplaats Padjadjaran, ook in Bandoeng . Uiteindelijk werden hun stoffelijke resten overgebracht naar het ereveld Pandu

Eèn en ander wordt duidelijk gemaakt in de persoonsregisters van bovenstaande personen bij het Nationaal Archief, zie link.
De officïele registers bij de Burgerlijke Stand van Batavia/Jakarta bevestigen bovenstaande reconstructie .

Ook de zoon van dhr van Dort, Willy Léon van Dort, werd ontvoerd. In de Bersiaptijd werden veel personen in Bandoeng als vermist opgegeven, Britse bronnen geven aan een 1000 tal waaronder veel kinderen. Vermist betekende in die periode ontvoerd en vaak vermoord. Onbekend is waar Willy Léon van Dort begraven is. Bij gebrek aan een lijk van een persoon kon door de Opsporingsdienst Overledenen O.D.O. geen overlijdensakte worden opgesteld. Dat is bij Willy Léon het geval. Hetzelfde geldt voor mevr.Felicie Leclerq de Courcelles-Nugteren.

Bron: a) Overlijdensakte Wilhelmina Hendrika Gout - Jaar aangifte 1946 aktenummer 1505 b) Overlijdensakte Eduard Alexander Reep - Jaar aangifte 1946 aktenummer 7142 c) Overlijdensakte Charley George William van Dort - Jaar aangifte 1946 aktenummer 1504 d) persoonsdossiers bij het Nationaal Archief, zie link e) M.C. van Delden "Bersiap in Bandoeng". National Archives Kew (London) Reports AFNEI.

Geplaatst door Peter van den Broek op 24 maart 2023

Gebeurtenissen omtrent het overlijden

Uit Het dagblad : uitgave van de Nederlandsche Dagbladpers te Batavia van 06-06-1946.
Bron: delpher.nl

Geplaatst door Marcel Ravenhorst op 29 augustus 2020

F401e0b9422631017bede0774949c7fa v1

bersiap

levend begraven door de extremistengehuwd met Charlotte Florentine Razoux Schulz (1882-1954)(gescheiden) gehuwd met Wilhelmina Hendrika Gout (1868-1945)
Bron: familieboek

Geplaatst door david gout op 24 november 2016

Nederlands Ereveld Pandu

Vak/rij/nummer V900
reep.e.a.2005.jpg

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen