Willem Arie Reijers
1915-1941
Portret toevoegen?
Klik hierOorlogsslachtoffer
Is 25 jaar geworden
Geboren op 03-08-1915 in Zwijndrecht
Overleden op 27-01-1941 in Ierse Zee
Rang
Militair onderdeel
Bijdragen
De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:
Willem Arie Reijers wordt geïdentificeerd door overlevende Stanley Gillard
Stanley Gillard is al spoedig in staat om naar Engeland te reizen. Hij identificeerde drie verdronken bemanningsleden te St Davids in Wales. Het zijn: P. Tanis (ass. machinist), W.v.d. Hoeven (purser) en W.A. Reijers (3e stuurman). Het lichaam van...
Lees meer
Stanley Gillard is al spoedig in staat om naar Engeland te reizen. Hij identificeerde drie verdronken bemanningsleden te St Davids in Wales. Het zijn: P. Tanis (ass. machinist), W.v.d. Hoeven (purser) en W.A. Reijers (3e stuurman). Het lichaam van Jan Johannes Cornelis Witte (olieman) spoelde nog later aan op Ramsey Island. Zijn uitvaartdienst werd geleid door Cannon Owen of St. David’s Cathedral. Nog later zijn zij, met uitzondering van W. v.d. Hoeven, herbegraven op het ereveld van de begraafplaats Mill Hill te London.
Sluiten
Bron: http://www.nederlandsekoopvaardijww2.nl/nl/ondergang
Geplaatst door M. Rodenburg op 25 oktober 2018
Het verlies van de Beemsterdijk
Op dinsdag 21 januari 1941 om 14.00 uur vertrekt de Beemsterdijk (kapitein D.C. Wijers) met 42 bemanningsleden in ballast uit Glasgow (VK) met bestemming Cardiff. Het schip is aangewezen om zich aan te sluiten bij konvooi OB 277, dat op 22 januari...
Lees meer
Op dinsdag 21 januari 1941 om 14.00 uur vertrekt de Beemsterdijk (kapitein D.C. Wijers) met 42 bemanningsleden in ballast uit Glasgow (VK) met bestemming Cardiff. Het schip is aangewezen om zich aan te sluiten bij konvooi OB 277, dat op 22 januari vanuit Liverpool zal vertrekken. Vanwege mogelijke interferentie van het degaussing systeem op de kompassen, loopt het schip kort na vertrek binnen in Greenock. Op 24 januari vertrekt het schip weer naar zee.
Twee dagen later, op 26 januari, bevindt het schip zich in het Kanaal van Bristol, als er om ongeveer half elf in de ochtend een hevige explosie plaatsvindt in ruim 5 aan stuurboord zijde. Later blijkt dat het schip op een mijn is gelopen. De Beemsterdijk maakt direct sterk slagzij over stuurboord, de machines worden gestopt en de gehele bemanning verlaat het schip in reddingboten.
Na een uur blijkt het schip niet dieper te zinken en de kapitein keert terug aan boord met drie anderen. Uit de inspectie blijkt dat zowel de machinekamer, ruim 4 als ruim 5 onder water staat, maar het schip verder intact is. Daarop komen alle anderen terug aan boord en de reddingboten worden weer gehesen. Via een noodbericht wordt om hulp gevraagd, waarna vier sleepboten uitvaren uit verschillende havens.
Gedurende de nacht neemt het zicht af, terwijl het weer verslechtert. De sleepboten kunnen het schip niet vinden en keren terug naar de haven. In de ochtend van 27 januari wordt het weer nog slechter en begint de Beemsterdijk zwaar te slingeren. Om 09.30 uur begeeft het schot tussen Ruim 5 en 6 het, waarop de kapitein opnieuw opdracht geeft om het schip te verlaten. Maar de Beemsterdijk helt in zeer korte tijd sterk achterover en zinkt binnen twee minuten weg, de reddingboten met zich meesleurend.
Vier mannen weten zich te redden op een vlot, de overige 38 bemanningsleden komen om bij het zinken van het schip (waaronder derde stuurman Reijers).
Drie dagen drijft het vlot langs de Britse kust, zonder te worden opgemerkt. Op 30 januari overlijdt één van de vier overlevenden aan de ontberingen. Later die dag worden ze vanaf de wal gezien, waarop een lokale motorreddingboot uitvaart en de drie anderen weet te redden.
Sluiten
Bron: Nationaal Archief Den Haag, archiefinventaris 2.12.30/2.16.31/2.16.32/2.16.40/2.16.54/2.06.084; Nederlands Instituut voor Militaire Historie; Website Duitse onderzeeboten in WW2 www.uboat.net
Geplaatst door Jos Rozenburg op 12 september 2018