Hendrik Lodewijk van Royen

Klik hier

Geboren op 01-02-1885 in Utrecht

Overleden op 29-12-1942 in Leusden, kamp Amersfoort

Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurt in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

'Kol. H.L. van Royenweg' te Amersfoort

Geplaatst door Henk G. Westland op 23 juli 2019

Informatiepaneel te Gouda

Kolonel H.L. van Roijen kwam uit een familie van beroepsofficieren. Net als zijn vader en zijn opa maakte hij carrière in het Nederlandse leger. In 1906 behaalde hij zijn officiersexamen en begon hij zijn militaire loopbaan bij de genie. In 1937 kreeg hij als 'directeur van het luchtvaartbedrijf' de militaire leiding over vliegbasis Soesterberg. Toen de oorlogsdreiging toenam werd Van Roijen - inmiddels kolonel - benoemd tot commandant in het 1e genie-commandement en verhuisde hij naar de Joubertstraat in Gouda. Na de Nederlandse overgave raakte hij betrokken bij de Goudse Ordedienst (OD) waar hij als districtscommandant fungeerde. [...] In het voorjaar van 1942 pakten de Duitsers een flink aantal Goudse OD'ers op. [...] Van Roijen werd op 13 maart gearresteerd. Maandenlang zat hij in de gevangenis in Scheveningen waarna de Duitsers hem overbrachten naar kamp Amersfoort. Op 29 december 1942 fusilleerden de Duitsers de toen 57-jarige Van Roijen samen met dertig andere verzetsstrijders op de Leusderheide. Sluiten
Bron: tekst op het informatiepaneel

Geplaatst door Henk G. Westland op 05 mei 2019

'Van Roijenstraat' te Gouda

Geplaatst door Henk G. Westland op 05 mei 2019

Hendrik Lodewijk Royen staat ook op:

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer A 641

Monument

Naam:
Gouda, 'Sint-Joris en de draak'

Plaats:
Gouda

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen