Cornelis Ruizendaal

C. Ruizendaal

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 26 januari 2015

C. Ruizendaal

In de periode 1985-1989 wordt een gedenksteen geplaatst aan de Markt in Aalten naast de oude Helenakerk voor de gevallenen 1940-1945 in het georganiseerd verzet. Eén van de zeven namen daarop is die van Cornelis Ruizendaal.
Bron: Nationaal Onderduikmuseum

Geplaatst door Ina Brethouwer op 11 september 2021

3cd42ac6293e2a111034b826c601e483 v1

Cornelis Ruizendaal alias Zwarte Kees

Getrouwd in Vlissingen met Adriana Lucia de Kam (geb. Vlissingen 1907, overl. Koudekerke 1989). Matroos-kok bij de Nederlandse Marine. November 1937 in dienst van de Landmacht: kok bij het 8e regiment infanterie in Arnhem waarvoor hij zes jaar heeft getekend. In mei 1940 overleeft hij de strijd van het Nederlands leger tegen de Duitsers op de Grebbeberg, waar veel dienstkameraden sterven. Na deze strijd op de Grebbeberg komt hij in dienst van de Politie Amsterdam als kok bij de opleiding voor agenten. In dat gebouw worden ook NSB-agenten opgeleid. Kees komt keer op keer in aanvaring met deze NSB-agenten maar wordt toch hoofdagent. Kort daarna wil hij weg uit Amsterdam en zo komt hij in Aalten in dienst. Hij wordt gemeente-veldwachter en korte tijd later wordt hij postcommandant.

Gemeente-Veldwachter Aalten van 15 juli 1942 tot 1 maart 1943 in Aalten (Marechaussee), vervolgens opperwachtmeester (postcommandant). Al snel is Ruizendaal actief in het verzet. In zijn functie krijgt hij veel informatie van wat er staat te gebeuren en zo kan hij op tijd mensen waarschuwen, vooral joden. Omdat er in Aalten veel onderduikers uit het hele land worden opgevangen, helpt hij mee aan het zoeken van onderkomens, het leveren van valse persoonsbewijzen en distributiekaarten. Ondanks zijn functie van postcommandant treedt hij medio 1943 toe tot de illegale verzetsorganisatie Knokploeg-Aalten (KP), die dan geleid wordt door Jan Wikkerink alias “Ome Jan” en Willem Wikkerink uit de andere verzetsfamilie. Ruizendaal wordt verraden en moet zijn post verlaten. In juli 1943 duikt hij onder. Vervolgens wordt hij officieel "vermist" en moet hij zijn wapens inleveren (proces verbaal van 11 september 1943). Hij levert zijn wapens niet in, maar wijdt zich vanaf dat moment geheel aan het verzet, verblijft steeds op verschillende adressen en wordt leider van de Knokploeg Aalten. De KP Aalten is actief in de Achterhoek tot aan Zutphen en Arnhem maar zeker ook landelijk en werkt samen met KP Twente.

Vechten voor rechtvaardigheid is zijn belangrijkste drijfveer. Hij organiseert veel overvallen en doet er ook aan mee, zoals de distributiekantoren in Eibergen, Borculo en Andelst. De geplande overvallen op de kantoren in Dinxperlo, Neede en Winterswijk mislukken.Zwarte Kees kent de weg in alle buurtschappen van Aalten en de omringende dorpen. Overal kan hij overnachten en aanschuiven voor een pannenkoek. Zijn vrouw en vier kinderen blijven wonen in hun huis in het centrum van Aalten

De naaste KP-leden van Zwarte Kees zijn onder andere:

Jaap Allersma, ex-beroeps onderofficier v.d. artillerie, werkt als douane-ambtenaar in Aalten;

Jan Ket: ex-marinier, ook douane-agent in Aalten;

Feitze de Vries alias Gerrit, ex-marinier en douane-agent in Aalten;

Gerrit W. Kleisen, alias Walter/Gijs, onderofficier van de infanterie, douane ambtenaar te Werhout, duikt 1943 onder in Aalten;

samenwerking met Aaltenaren Herman Lichtenberg en G.H. Klein Entink alias “Willie”.

De Knokploeg heeft grote behoefte aan wapens. Infiltrant Willy Markus weet het vertrouwen van de verzetsgroep te winnen. Er wordt een afspraak gemaakt voor wapenlevering. Dan gaat het mis. Op 20 april 1944 wordt Kees Ruizendaal vermoord tijdens een vuurgevecht met de SS in Doesburg. Door toedoen van verrader Markus zijn in totaal ruim 70 mensen gearresteerd en ter dood gebracht door de bezetters.

Kees Ruizendaal is 4 oktober 1947 begraven op begraafplaats Berkenhove in Aalten. Hij was een man met rechtvaardigheidsgevoel en veel moed die mensen hielp in moeilijke omstandigheden. Het opkomen voor anderen kostte hem uiteindelijk zijn leven.

Bron: Nationaal Onderduikmuseum Aalten

Geplaatst door Ina Brethouwer op 24 juli 2020