Geert Salomons

G. Salomons

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 06 februari 2015

Geert Salomons

Geert Salomons wordt op 10 juni 1914 geboren in Ambt Hardenberg (Slagharen) als zoon van landbouwer Lucas Salomons en Willemina Theisens. Hij trouwt op 16 april 1941 met Janette Nantine Medendorp (Gramsbergen 1919). Ze krijgen maart 1942 een zoon, Lucas, die in de zomer van 1944 overlijdt. Eind januari 1945 wordt een dochter geboren – Jantina Wilhelmina – die haar vader nooit zal zien. Salomons is landbouwer en woont in Bergentheim. Hij heeft familiebanden met de twee zwagers Derk te Rietstap en Gerrit Ormel die actief zijn in het verzet.

In de oorlog zit Geert Salomons met Ormel en Te Rietstap in het verzet. De boerderij van de Te Rietstap is een centrum voor illegale activiteiten in de omgeving van Bergentheim. Geert Theissens werkt ook nauw met hen samen. Salomons is zeer actief: “Iemand die altijd en overal hulp verleende” (bron: dossier NBS, Nationaal Archief). Net als Ormel en Te Rietstap zorgt hij voor onderduikplekken en heeft thuis onderduikers: vanaf 1942 Joden, piloten, knokploegleden en medewerkers van de Trouw-groep, waarvan hij ook deel uitmaakt. Koeriersters uit Groningen bezorgen de illegale krant bij Te Rietstap en verzetsstrijders verspreiden die in de omgeving van Bergentheim. Ook werken de vier mannen samen met de Knokploeg, plannen ze sabotageacties en doen in juni 1944 een overval op het distributiekantoor in Coevorden. Na deze actie houden ze zich schuil in Salomons landbouwschuur, midden in het veld, die wordt gebruikt als geheime bergplek. Het verzet uit Hardenberg verstopt er bijvoorbeeld een gekaapte bus van een muziekgezelschap van het Duitse leger, dat in Hardenberg verblijft. De bus wordt verborgen onder balen stro en niet door de Duitsers teruggevonden. Salomons’ weduwe zal na de oorlog schrijven: “Hij deed het werk daar hij het voelde als zijn plicht” (aanmeldformulier Erelijst 1940-1945).

In september 1944 wordt Geert Salomons lid van de Binnenlandse Strijdkrachten en doet hij mee aan sabotageacties en spionage. Hij was al aangesloten bij de Raad van Verzet. Op vrijdag 12 januari 1945 wordt Salomons gearresteerd, net als Te Rietstap, Ormel en acht andere mannen uit de omgeving van Hardenberg. Hij had op dat moment eigenlijk in de Krim moeten zijn, omdat zijn vader die dag jarig is, maar voor zijn hoogzwangere vrouw is hij in Bergentheim gebleven. Aanvankelijk treffen de agenten Salomons niet thuis, maar als ze weggaan fietst hij hen tegemoet: om kwart voor twaalf op weg naar huis voor de middagmaaltijd. Bonko Rotgers, een lid van de Sicherheitsdienst uit Bergentheim herkent hem. Alle gearresteerde mannen belanden in Kamp Erika, waar ze zwaar worden verhoord. Daarna wacht het Huis van Bewaring in Almelo, waar Salomons bericht ontvangt dat hij vader is geworden van een meisje. Vervolgens komt hij terecht in gevangenis de Kruisberg in Doetinchem.

Op 2 maart 1945 wordt Geert Roelofs gefusilleerd aan het Rademakersbroek bij Varsseveld in de Achterhoek, samen met Gerrit Ormel, Derk te Rietsatp en 43 andere (verzets)mannen uit heel Nederland. Hun dood is een represaille voor het ombrengen van vier Duitse militairen door verzetsgroep De Bark, die in de laatste oorlogswinter z'n hoofdkwartier heeft in een boerderij in buurtschap De Heurne vlakbij Dinxperlo.

Meer lezen? https://de46vanhetrademakersbroek.nl/

Bron: Nationaal Onderduikmuseum in Aalten in samenwerking met de Oorlogsgravenstichting

Geplaatst door Ina Brethouwer op 13 september 2021