Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurd in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Over Hijman Bloch.

Bescherming werd niet geboden. Opdat wij niet vergeten... Laatst bekende adres: 3e van den Boschstraat 37a te Den Haag (Bezuidenhout). Gegevens deportatie: Het gezin: Samuel Israël Bloch en Bertha Goldschmidt en hun twee zonen Felix en Hijman. Hun... Lees meer

Bescherming werd niet geboden. Opdat wij niet vergeten...

Laatst bekende adres: 3e van den Boschstraat 37a te Den Haag (Bezuidenhout).

Gegevens deportatie:

Het gezin: Samuel Israël Bloch en Bertha Goldschmidt en hun twee zonen Felix en Hijman. Hun oudste kind, een dochter, is jong overleden.

Felix is net als zijn vader slager van beroep, broer Hijman is scheepssloperslooper.

Felix en Hijman worden als eerste naar Westerbork gestuurd, ze komen daar 19 augustus 1942 aan. Twee dagen later worden ze op transport gesteld naar Auschwitz. Van Felix is er keurig een overlijdensakte waarop vermeld wordt dat hij 21-09-1942 bezweken is aan een hartspierzwakte en griep.
De overlijdensdatum van Hijman is 30 september 1942 maar dat is niet de feitelijke overlijdensdatum: zijn overlijden is in Auschwitz geregistreerd op 27 september 1942. Die datum is pas sinds de jaren negentig bekend, vandaar dat op de overlijdensakte uit de jaren vijftig een geschatte datum is gebruikt: een overlijdensdatum aan het eind van een periode (maand). Zie ook http://auschwitz.org/en/museum/auschwitz-prisoners/

Samuel en Bertha kwamen 21 april 1944 aan in Westerbork en zijn 3 september 1944 op transport naar Auschwitz gesteld ( is het laatste transport wat naar Auschwitz vertrekt) en bij aankomst 6 september 1944 vermoord.

Vader:

Moeder:

Zoon Felix:

Zoon Hijman:

Overige gegevens:

Vermelding op Dodenboek Bezuidenhout: www.dodenboekbezuidenhout.nl

Bronnen: Joods Monument, Herinneringscentrum Kamp Westerbork, Bevolkingsregister Haags Gemeentearchief.

Locatie adres voor 1945.

Huidge locatie adres: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1LG2aBJcDUD3hsjum3y2CZYDwwWrfmhyI&ll=52.083225600000006%2C4.330896199999984&z=20

Locatie vernietigingskamp Auschwitz.

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 14 mei 2020