Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurd in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

ontsnappingspoging uit gevangenis in Gütersloh

op 26 -01-1942 heeft Louwe Smilde, samen met een andere gedetineerde een ontsnappingspoging ondernomen uit de gevangnis te Gütersloh (D). Bij deze uitbraak heeft hij een bewaker met een zware waterkruik neergeslagen, waarop hij de bewusteloze wachtmeester in een cel heeft gesleept. In de cel heeft hij de wachtmeester nog eens met de kruik op het hoofd geslagen. Vier dagen later stond Louwe samen met de andere gedetineerde terecht. Ze zijn beiden ter dood veroordeeld, wegens poging tot moord met voorbedachte rade en wegens muiterij. Het vonnis op 5 februari 1942 voltrokken. De wachtmeester was zwaar gewond maar verkeerde niet meer in levensgevaar. Het is niet bekend wat de reden van zijn arrestatie was , aardoor hij in de gevangenis van Gütersloh terechtkwam. Louwe Smilda was de zoon van Uipko Willem Smilde en Ettina de Vries. Zijn zus, Roelfina Smilde is gearresteerd wegens het zingen van vaderlandse liederen. Sluiten
Bron: onbekend

Geplaatst door Wiert Veen op 23 oktober 2021

Categorieën

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen