Cornelis Smit

Geboren op 06-12-1887 in Terschelling

Overleden op 07-07-1940 in Atl. Oceaan a/b s.s. Lucrecia

Militair onderdeel

Onze website en de database erachter zijn recent helemaal vernieuwd.

Wij werken op dit moment hard om de laatste puntjes op de i te zetten. Zo zijn nog niet alle bijdrages gekoppeld aan de persoonskaarten. Mocht u nog iets missen, dat kunnen wij u ervan verzekeren dat er hard wordt gewerkt om dit te herstellen.

Ook de bestelprocedure van de bloemen is vereenvoudigd. Mocht het bestellen van een bloemlegging toch niet lukken, neemt u dan contact met ons op.

Foto met tekst op de achterzijde.

Uit het archief van het NIOD - Indische collectie -

Geplaatst door Marcel Ravenhorst op 09 oktober 2020

Het verlies van de Lucrecia

De tanker Lucrecia (kapitein C. Smit) is onderweg van Aruba naar Falmouth (VK). Op 7 juli 1940 wordt ze, op 100 mijl ten westen van Lands End (VK), gezien door de Duitse onderzeeboot U-34 (Kapitän leutnant Willhelm Rollmann). Om 04.15 uur vuurt hij een torpedo af en raakt het schip aan stuurboordzijde onder de brug. De olietank voor de brug explodeert en vlammen schieten hoog de lucht in. Het schip breekt op de plaats van de treffer en het middenstuk zakt onder water. Na enige uren zinkt de Lucrecia. Bij de aanval komt kapitein Smit om en raakt de eerste stuurman gewond. De bemanning verlaat het schip in een reddingboot en enige vlotten. Een dag na de aanval overlijdt de eerste stuurman in de reddingboot aan zijn verwondingen en krijgt een zeemansgraf. De dertig overige bemanningsleden worden uiteindelijk gevonden en gered door het Portugese schip Alfarrarede. Sluiten