Jacob Bruining Smit
1886-1940
Oorlogsslachtoffer
Is 54 jaar geworden
Geboren op 24-04-1886 in Edam
Overleden op 08-08-1940 in Portsmouth, Hampshire
Rang
Militair onderdeel
Bijdragen
De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:
Jacob Bruining Smit was hoofdmachinist op het stoomschip AJAX
Jacob Bruining Smit was hoofdmachinist op het stoomschip AJAX van de KNSM.
Dit schip verliet met een lading tarwe onder gezagvoerder Jan Lits op 7 augustus 1940 Southampton met bestemming Falmouth. Na voor anker te zijn gegaan in Solent, voer de...
Lees meer
Jacob Bruining Smit was hoofdmachinist op het stoomschip AJAX van de KNSM.
Dit schip verliet met een lading tarwe onder gezagvoerder Jan Lits op 7 augustus 1940 Southampton met bestemming Falmouth. Na voor anker te zijn gegaan in Solent, voer de AJAX op 8 augustus 1940 bij zonsopkomst verder met 5 andere stoomschepen in een onbeschermd convooi in Balmaha's formatie om aan te sluiten bij de schepen varende in het beschermde convooi onder de naam CW9-Peewit dat vertrokken was van Southend op 7 august 1940 om 07.00 u. Op 8 augustus 1940 om 9.00 u werd het schip aangevallen door +/- 50 duikbommenwerpers, die het schip verscheidende malen troffen. Het schip werd zwaar beschadigd en zonk in ongeveer 5 minuten tijd op 15 mijl ten westen van St. Catharina Point-Isle of Wight in positie 50°30’ N.B. en 01°40’ W.L. Vier leden van de bemanning kwamen om het leven. De matrozen Pieter Spaans (39 jr) en Arie Toet (25 jr) werden gedood, de stoker D. J. Baaij zwaar en 4 andere leden van de bemanning licht gewond. De hoofdmachinist Jacob Bruining Smit (54 jr) kwam om het leven in het water. De ramp had plaats 10`Z.W van St Catharina Point. De geredden werden door een motorboot van de Royal Air Force naar Portsmouth gebracht, de stoker Baaij (34 jr) is op 10 august 1940 alsnog aan zijn verwondingen overleden.D.J. Baaij (34 jr) en J.B. Smit (54 jr) werden begraven in graf (Y-3-25) op Milton Cemetery Portsmouth, UK. Op 6 oktober 1964 werden de lichamen verplaatst naar het Nederlands ereveld Mill Hill te Londen. A.Toet (25 jr) ligt begaven op het Nederlands ereveld Orry-la-Ville te Orry-la-Ville, Frankrijk, terwijl P. Spaans (39 jr) een zeemansgraf heeft gekregen.Zie ook de informatie over de drie andere leden van de bemanning van de AJAX die om kwamen:- Dirk Jacobus Baaij : https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/5151/dirk-jacobus-baaij
- Pieter Spaans: https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/145051/pieter-spaans
-Arie Toet: https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/154408/arie-toetOpdat wij maar niet vergeten de namen van de mensen die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid!Cees J.B. Smit (kleinzoon van J.B. Smit)
Sluiten
Geplaatst door smit op 11 september 2016
Statement of the Master of the SS AJAX regarding the tragedy on 8 August 1940
The Master of the SS AJAX, Capt. Jan Lits, reported that he was startled by the shout of the first officer from the bridge “FIFTY ENEMY AIRCRAFT ATTACKING”.“I immediately ran to the bridge but could not actually see the planes which attacked us...
Lees meer
The Master of the SS AJAX, Capt. Jan Lits, reported that he was startled by the shout of the first officer from the bridge “FIFTY ENEMY AIRCRAFT ATTACKING”.“I immediately ran to the bridge but could not actually see the planes which attacked us owing to the bridge protection, but I understood that three enemy aircraft approached on our beam, two fighters and one bomber. They flew athwart ships and the bomber dropped a salvo of three bombs. I saw the first bombs fall on the foredeck in the forecastle, the other two fell almost instantly on No. 2 hatch, also forward. As the planes flew off they gave us a burst of machine-gun fire, but did not return for a second attack. The ship shuddered violently and listed 25 degrees to port. I think the whole of the port side forward was blown out. There were four men in the forecastle, which had collapsed; two of the men went down through No. 2 hold and managed to get out that way, but the other two were trapped and lost. There was no fire, but all the steam pipes broke, thus enveloping the ship in clouds of steam.
Our naval gunner was at the gun on the bridge when the aircraft appeared and he let go at the enemy, immediately they attacked. He continued to fire after we were hit, in fact he continued to do so until the very last moment, and I consider he was very good indeed. He told me afterwards that he thought he had hit one of the planes as they flew over, but I cannot vouch for this.
We lowered the port boat after we had been hit; The chief engineer, chief officer, a steward and a trimmer jumped overboard, the rest of the men got into the boat. I called out to the gunner, who even now was still manning his gun, and he jumped overboard as I stepped into the boat. The crew, including myself, numbered nineteen and we had on board one naval gunner. Of the crew, four men were killed and four injured. The confidential books went down with the ship".
Sluiten
Bron: (Source: Convoy Peewit, August 8, 1940: The first day of the Battle of Britain? by Andy Saunders, ISBN 9781906502676)
Geplaatst door smit op 11 september 2016
S.S. AJAX (on deck)
Name : S.S. AJAX
Home port : Amsterdam
Flag : Netherlands
Imo : 5605955
Call sign : NBTJ - 1933 PCFQ
Owner : NV Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij- Amsterdam
Gross tonnage : 942 GT (BRT 942 NRT 510 DWT 1.505)
Length : 71,20 m - Beam:...
Lees meer
Name : S.S. AJAX
Home port : Amsterdam
Flag : Netherlands
Imo : 5605955
Call sign : NBTJ - 1933 PCFQ
Owner : NV Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij- Amsterdam
Gross tonnage : 942 GT (BRT 942 NRT 510 DWT 1.505)
Length : 71,20 m - Beam: 10,52 - Draft: 4,09 m
Build : 1923
Yard : Hamburg Elbe Schiffswerft - Hamburg/Duitsland
Engine : Triple expansie stoommachine, 3 cyl / Power: 750 PS / Speed: 9 kn
Type : VrachtschipHISTORIE
1923-1924: s.s. ELBE, A.Kirsten, Hamburg-Duitsland.
1924-1925: s.s. ELBE, Rochling, Menzell & Co., Hamburg-Duitsland.
1925-1927: s.s. CEUTA, Oldenburgp-Portugieschese & Co., Hamburg- Duitsland.
1927-1940: s.s. AJAX, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
Sluiten
Geplaatst door smit op 23 augustus 2016
Dive on the wreck of SS Ajax (14 June 2015)
The Ajax was one of seven ships sunk from convoy CW9 in August 1940, when it was attacked by as many as 50 German bombers. She was hit by 3 bombs and sank within 5 minutes with the loss of four crew, coming to rest in an area of white sand dunes,...
Lees meer
The Ajax was one of seven ships sunk from convoy CW9 in August 1940, when it was attacked by as many as 50 German bombers. She was hit by 3 bombs and sank within 5 minutes with the loss of four crew, coming to rest in an area of white sand dunes, in about 40m of water.
Today she is fairly broken up with the bow being the most substantial part remaining. Lying on its port side the two anchors are still secured. There are portions of mast visible & the engine is largely upright. Currently only one boiler is exposed. The stern steering position is still visible.
Sluiten
Bron: https://vimeo.com/130689540 and https://www.youtube.com/watch?v=5hLwbKcfQRI
Geplaatst door smit op 23 augustus 2016
Info Battle of Britain 8 aug 1940
Info Battle of Britain 8 aug 1940.Convoy CW9 Peewit Timeline of Principal Events 7-8 August 1940 (Source: Convoy Peewit : August 8, 1940 – The first day of the Battle of Britain? by A.D. Saunders – ISBN-13:9781906502676.)7 August 1940
07.00...
Lees meer
Info Battle of Britain 8 aug 1940.Convoy CW9 Peewit Timeline of Principal Events 7-8 August 1940 (Source: Convoy Peewit : August 8, 1940 – The first day of the Battle of Britain? by A.D. Saunders – ISBN-13:9781906502676.)7 August 1940
07.00 hrs : Convoy CW9 sails from Southend on sea
14.30 hrs : Convoy off Dover
18.30 hrs : Convoy sighted off Dungeness from Wissant
19.34 hrs : Sunset
20.00 hrs : Four E-Boats depart Cherbourg headed for CW98 August 1940
02.00 hrs : E Boats attack convoy off Beachy Head / Newhaven S.S. HOLME FORCE, S.S. FIFE COAST and S.S. OUSE all sunk
04.15 hrs : E-Boats break off engagement with CW9
04.30 hrs : Sunrise
06.20 hrs : Reconnaissance Dornier 17 spots convoy off Selsey Bill
07.18 hrs : The six vessels that departed at 04.30 hrs from Solent arrive at rendezvous off St Catherine’s Point but do not find Convoy CW9, which is some hours astern of schedule
08.30 hrs : Fifty-seven Junkers 87 Stukas depart Cherbourg peninsula en-route to attack CW9
08.30 hrs : Hurricanes of 145 Squadron departed for patrol CW9
08.40 hrs : Ventnor chain home radar station picks up raid headed for CW9
09.00 hrs : Stukas attack the six ships off Isle of Wight that had failed to join CW9. Air battle ensues. S.S. AJAX and S.S. COQUETDALE sunk, remaining four all damaged.
09.10 hrs : Two RAF high speed launches leave RAF Calshot to search for downed aircrew.
10.00 hrs : Shore battery on Isle of Wight opens fire on RAF launches
11.45 hrs : Forty-nine Junkers 87 Stukas depart Cherbourg peninsula to attack CW9
12.19 hrs : CW9 attacked by Stukas. S.S. EMPIRE CRUSADER sunk. HMS BOREALIS hit. S.S. TRES, S.S. PATERSONIAN and S.S. JOHN M all damaged.
Sluiten
Bron: http://ww2today.com/8th-august-1940-air-attacks-comparatively-few-and-mostly-unsuccessful and https://www.ushmm.org/online/film/display/detail.php?file_num=5097 and https://www.youtube.com/watch?v=d4KzI9OCxdk
Geplaatst door smit op 15 oktober 2014
J.B. Smit liet zijn vrouw Neeltje Maas na en zijn kinderen…
J.B. Smit liet zijn vrouw Neeltje Maas na en zijn kinderen Truus, Kees en Jaap die toentertijd respect. 23, 21 en 12 jaar oud waren.
Het nieuws dat J.B. Smit was omgekomen werd de familie meegedeeld op 7 November 1940 (3 mnd later dus) door direkteur Potgieter van de KNSM.
Geplaatst door smit op 14 oktober 2014
S.S. AJAX
Name : S.S. AJAX
Home port : Amsterdam
Flag : Netherlands
Imo : 5605955
Call sign : NBTJ - 1933 PCFQ
Owner : NV Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij- Amsterdam
Gross tonnage : 942 GT (BRT 942 NRT 510 DWT 1.505)
Length : 71,20 m...
Lees meer
Name : S.S. AJAX
Home port : Amsterdam
Flag : Netherlands
Imo : 5605955
Call sign : NBTJ - 1933 PCFQ
Owner : NV Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij- Amsterdam
Gross tonnage : 942 GT (BRT 942 NRT 510 DWT 1.505)
Length : 71,20 m - Beam: 10,52 - Draft: 4,09 m
Build : 1923
Yard : Hamburg Elbe Schiffswerft - Hamburg/Duitsland
Engine : Triple expansie stoommachine, 3 cyl / Power: 750 PS / Speed: 9 kn
Type : VrachtschipHISTORIE
1923-1924: s.s. ELBE, Kirsten Adolf & Co. Hamburg-London Linie - Hamburg Pacific
1924-1927: s.s. ELBE, Rochling, Menzell & Co., Hamburg-Duitsland.
1927-1927: s.s. CEUTA, Oldenburg Portugiesische Dampfschiffs Rhederei - Schultze & Burmester
1927-1940: s.s. AJAX, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
Sluiten
Geplaatst door smit op 13 oktober 2014
J.B. Smit was hoofdmachinist op het stoomschip AJAX…
J.B. Smit was hoofdmachinist op het stoomschip AJAX van de KNSM.
Dit schip verliet onder gezagvoerder J. Litz op 7 augustus 1940 in ballast Southampton met bestemming Falmouth. Het s.s. AJAX voer in een onbeschermd convooi. Om 9.30 u op 8 augustus...
Lees meer
J.B. Smit was hoofdmachinist op het stoomschip AJAX van de KNSM.
Dit schip verliet onder gezagvoerder J. Litz op 7 augustus 1940 in ballast Southampton met bestemming Falmouth. Het s.s. AJAX voer in een onbeschermd convooi. Om 9.30 u op 8 augustus 1940 werd het schip aangevallen door +/- 50 duikbommenwerpers, die het schip verscheidende malen troffen. Het schip werd zwaar beschadigd en zonk in ongeveer 5 minuten tijd op 15 mijl ten westen van St. Catharina Point-Isle of Wight in positie 50°30’ N.B. en 01°40’ W.L. Vier leden van de bemanning kwamen om het leven. De matrozen Pieter Spaans en Arie Toet werden gedood, de stoker D. J. Baay zwaar en 4 andere leden der bemanning licht gewond. De ramp had plaats 10`Z.W van St Catharina Point.
De hoofdmachinist J. Bruining Smit kwam om het leven in het water. De geredden werden door een motorboot van de Royal Air Force naar Portsmouth gebracht, de stoker Baay is aan zijn verwondingen op 10 augustus 1940 overleden.
Sluiten
Geplaatst door smit op 13 oktober 2014