Margaretha Christina Trooster-Niermeijer

Geboren op 01-04-1904 in Rotterdam

Overleden op 23-08-1945 in Batavia, kamp Tjideng

In memoriam Greet Trooster-Niermeyer

Margaretha (Greet) Christina Niermeyer werd geboren op 1 april 1904 in Rotterdam, dochter van Jan Frederik Niermeyer (1866-1923) en Christina Margaretha Deknatel (1871-1954). Na haar eindexamen HBS ging Greet sociale geografie studeren aan de... Lees meer

Na haar eindexamen HBS ging Greet sociale geografie studeren aan de Rijksuniversiteit Utrecht, waar haar vader hoogleraar in dit vak was. Eind april 1928 studeert zij af.

In mei 1928 trouwt zij met Stephanus Gerardus ‘Gerrit’ Trooster (1896-1950).

Veertien dagen later, 13 juni 1928, gaan Gerrit en Greet in de haven van Rotterdam aan boord van stoomschip ‘Patria’ van de Rotterdamsche Lloyd met bestemming Nederlands Indië, waar Gerrit als geoloog in dienst treedt van de Bataafsche Petroleum Maatschappij BPM. Zij krijgen samen zes kinderen: Tom (1929), Paul (1933), Jan (1936), Christien (1938), Frans (1939) en Bart (1941).

In 1943 worden Greet en haar kinderen geïnterneerd in het gezinskamp Tjiboenoet in Bandung en eind 1943 overgebracht naar kamp Tjihapit, eveneens in Bandung, gescheiden van haar man. Hij werd geïnterneerd in het mannenkamp ‘Het 15de Bat.’ in Bandung.

Eind 1944 werd Tjihapit gesplitst in een jongenskamp en een vrouwenkamp. Alle jongens van elf jaar en ouder werden van hun moeders gescheiden en overgebracht naar het jongenskamp. Greet moest afscheid nemen van haar twee oudste kinderen. Zij bleef in het vrouwenkamp achter met haar vier jongste kinderen.

In mei 1945 werd Greet met haar vier jongste kinderen bij een van de laatste transporten uit Tjihapit overgebracht naar het vrouwenkamp Tjideng in Batavia (Jakarta). Tjideng gold als een van de beruchtste vrouwenkampen op Java.

Op 23 augustus 1945, de dag waarop in de kampen het einde van de oorlog bekend wordt gemaakt, overlijdt zij. Het bericht over het einde van de oorlog heeft Greet niet meer bereikt. Zij stierf die donderdag door honger, dysenterie en algehele uitputting. “Nummer 19714 overleden, 23 augustus om 11.05 uur, aan chronische darmontsteking” noteert de Jap in de kampadministratie.

De Jappen hielden een nauwkeurige administratie bij van de gevallen van overlijden in het kamp. Lijsten waarop per maand, per dag en op de minuut nauwkeurig de overledene werd vermeld, met kampnummer, grafnummer en doodsoorzaak: Greet overleed om 11.05 uur op 23 augustus van het jaar 2605 (Japanse jaartelling), het 81ste slachtoffer in die maand augustus. Doodsoorzaak: ‘chronische darmontsteking’. Dankzij de vermelding van het grafnummer kon Greet in juni 1947 worden geïdentificeerd en herbegraven op het Ereveld Menteng Pulu in Jakarta.

Gerrit keert in december 1945 met zijn zes kinderen terug naar Nederland. In het zicht van de haven van IJmuiden overleed Frans op 5 januari 1946 aan boord van het hospitaalschip ‘Atlantis’.

Gerrit overlijdt in 1950.

Foto's van de herbegrafenis op Menteng Pulo in 1947.

Bron: Familie-archief Trooster; Nationaal Archief Den Haag.

Geplaatst door Bart Trooster op 15 november 2020

Overlijdensbericht

Margaretha Christina Trooster-Niermeijer
Bron: De Maasbode 04-12-1945

Geplaatst door Wulfert Hop op 23 september 2020

008dbde9f6f68dbd1d600676e9f46bfb v1

Jakarta, Ereveld Menteng Pulo

Jakarta, Ereveld Menteng Pulo

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen