Dirk van Venetie

1911-1945

Geboren op 13-10-1911 in Leiden

Overleden op 13-04-1945 in Bremen Stadtkreis Bremen

Dirk (roepnaam Dick) van Venetie werkte als adjunct-commies bij de Belastingen in Rotterdam. Daar woonde hij ook sinds 1929. Na het bombardement op Rotterdam is Dick samen met zijn vrouw Rina E. Stubbe, vertrokken naar Schiedam en vestigde zich daar aan de Galvanistraat5 B.

Bij de grote razzia in Rotterdam op 10 november 1944 is Dick opgepakt en overgebracht naar Duitsland. Daar is hij tewerkgesteld in de wapenindustrie rond Bremen. Daarnaast werden de gevangenen in weer en wind ingezet om de schade te repareren die door geallieerde bombardementen veroorzaakt was. Dick was ingedeeld bij een werkploeg die de spoorbanen moesten herstellen. Hierbij heeft hij een dubbele longontsteking opgelopen.

Deze informatie heeft de weduwe na de oorlog gekregen van een medegevangene. Ook heeft de weduwe destijds contact gehad met de behandeld arts in het hulpziekenhuis waar haar man overleden is. Deze arts, dr. Kretschmann, heeft de weduwe verteld dat haar man overleden is aan ‘Herzmuskelschwäche’ (zwakte van de hartspier).

De juiste doodsoorzaak is helaas niet bekend. De gevangenen stierven aan algehele uitputting door slechte behandeling, slechte behuizing, slechte werkomstandigheden, slechte voeding.

Bron: Mevrouw R.E. van Venetie-Stubbe

Amateurfoto van Dick genomen omstreeks 1938