Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurd in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Over Ellen van der Vlugt-Stokvis.

Bescherming werd niet geboden. Opdat wij niet vergeten... Adres: Amalia van Solmsstraat 132 te Den Haag (Bezuidenhout). Locatie van overlijden: SS-concentratiekamp Auschwitz (POL). Locatie laatste rustplaats: Onbekend. Gegevens deportatie: Het... Lees meer

Bescherming werd niet geboden. Opdat wij niet vergeten...

Adres: Amalia van Solmsstraat 132 te Den Haag (Bezuidenhout).

Locatie van overlijden: SS-concentratiekamp Auschwitz (POL).

Locatie laatste rustplaats: Onbekend.

Gegevens deportatie:

Het gezin van der Vlugt moet vanwege de evacuatie van Scheveningen, voor de bouw van de Atlantikwall, verhuizen. Vanuit de Leuvenschestraat 112 komen ze terecht in de Amalia van Solmsstraat 132 (Bezuidenhout - Den Haag). Ellen heeft een vervalst persoonsbewijs zonder "J". Ze is verraden, gearresteerd en op 3 september 1943 komt ze het concentratiekamp Vught binnen waar ze ziek wordt. Op 15 november 1943 volgt de deportatie en gaat ze met transport 80 van Vught naar Auschwitz. Echter bij aankomst in Auschwitz wordt ze nagenoeg direct teruggezonden naar Nederland. Op 23 november 1943 is ze ingesloten in het Oranjehotel waar ze ongetwijfeld door de SD en/of de Documentatiedienst is ondervraagd. Het verblijf is niet voor lang want op 20 december volgt haar deportatie van het Oranjehotel wederom naar Auschwitz waar ze op 31 januari 1944 is vermoord.

Overige gegevens: Gehuwd met Abraham Rutger van der Vlugt. Dochter van Jules Stokvis en Debora Farbstein.

Website-vermeldingen:

Dodenboek Bezuidenhout

Bron: Foto Ellen van der Vlugt-Stokvis. Yad Vashem, Jeruzalem.

Bronnen: St. WO2 Sporen, Joods Monument, Bevolkingsregister Haags Gemeentearchief.

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 20 december 2020