Christiaan Severinus Volders

1919-1945

Portret toevoegen?

Klik hier

Oorlogsslachtoffer

Is 26 jaar geworden

Geboren op 22-03-1919 in Maastricht 

Overleden op 06-04-1945 in Oschersleben Bode, Landkreis Oschersleben 



Bijdragen

De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:

Detailopname fabriek in mei 1945

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen JvZ op 22 december 2014

1419205221
Luchtopname na bombardement 30 mei 1944

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen JvZ op 22 december 2014

1419205153
De onderneming ’Flugmaschinenwerke Gustav Otto’ in het jaar 1911 opgericht in München. Hij was zoon van Nikolaus Otto, de uitvinder van de viertaktmotor. De fabriek bouwde complete vliegtuigen voor het Duitse leger. De vliegtuigen kregen een AGO... Lees meer
De onderneming ’Flugmaschinenwerke Gustav Otto’ in het jaar 1911 opgericht in München. Hij was zoon van Nikolaus Otto, de uitvinder van de viertaktmotor. De fabriek bouwde complete vliegtuigen voor het Duitse leger. De vliegtuigen kregen een AGO kenteken (Aviatiker Gustav Otto). In 1912 werd een dependance geopend in Berlijn-Johannisthal wat al vrij snel van start ging als zelfstandig bedrijf onder de naam AGO Flugzeugwerke. In het begin van de Eerste Wereldoorlog probeerde de AGO met de bouw van verkenningsvliegtuigen opdrachten te verkrijgen van het leger. Het eerste model was een dubbeldekker de AGO C.I die in kleine serie gebouwd werd. Het meeste succesvolle vliegtuig wat gebouwd werd was de AGO C.IV waarvan 70 exemplaren zijn geproduceerd. Het vliegtuig was bij piloten niet erg populair.

In 1916 ging de fabriek van Gustav Otto op in de Bayerische Flugzeugwerke AG. Hij startte zelf een nieuwe firma AGO (Aktiengesellschaft Gustav Otto) in Oschersleben waar hij tot het einde van de Eerste Wereldoorlog onderdelen voor vliegtuigen produceerde. Na 1918 was de productie van vliegtuigen aan banden gelegd door Het Verdrag van Versailles, ondertekend door Duitsland na de nederlaag. Gustav Otto stierf in 1926, in hetzelfde jaar ging zijn fabriek failliet. Het 20 hectare bedrijfsterrein werd aangekocht door de Sudenburger Maschinenfabrik und Eisengießerei AG en verder uitgebreid. In 1928 moest de firma sluiten door de wereldwijde crisis en werd het terrein verkocht.

Enkele jaren werd er niet meer geproduceerd in Oschersleben tot Adolf Hitler aan de macht kwam en de Rijksregering de fabriekshallen aankocht. Onder de deknaam Apparatenbau GmbH Oschersleben begon men met het produceren van jachtvliegtuigen. In 1934 werd een zelfstandig constructiebureau in het leven geroepen die de ervaringen van de AGO gebruikte in hun ontwerpen, het uit metaal bouwen van een complete vliegtuigromp. Het eerste type vliegtuig was de Arado Ar 65, later werden in het werk lesvliegtuigen gebouwd van het type Arado Ar 66. Naarmate de jaren verstreken begon de fabriek meer type vliegtuigen in productie te nemen gericht op de toekomstige plannen van de nationaal socialisten. De fabriek bouwde vanaf 1936 verschillende vliegtuigen o.a. De Heinkel He 51 waarvan zevenenzeventig vliegtuigen werden gebouwd, de Henschel Hs 123, Gotha Go 145, Focke-Wulf Fw 44 en 190 en de Messerschmidt Bf 109. De fabriek beschikte over een eigen windkanaaltunnel voor aerodynamisch onderzoek.

In de fabriek moesten honderden krijgsgevangenen, mannen & vrouwen uit de door Duitsland bezette landen dwangarbeid verrichten. Verschillende Nederlanders hebben in Oschersleben gewerkt d.m.v. de ‘Arbeitseinsatz’ o.a. uit Maastricht en omgeving. Vanaf juli 1943 werd de fabriek herhaalde malen gebombardeerd door de geallieerden, wat leidde tot zware schade aan het complex en omliggend terrein. In 1947 werden de resten van de fabriekshallen door Russische bezettingsmacht opgeblazen en de Firma AGO geliquideerd.

Uit het politierapport van 26 juni 1948 van de Politieke Recherche Maastricht.

Gehoord: Anna Houben, geboren te Maastricht, 21 juni 1920, weduwe van Christiaan Volders voornoemd, wonende te Maastricht, aan de Weryweg no.5, voorheen wonende te Maastricht, aan de Volksbondweg no.23 die verklaarde: Op 18 februari 1943 is mijn gewezen man door de Gewestelijke Arbeidsbeurs van Maastricht verplicht in Duitsland te werk gesteld en wel te Oschsersleben bij Maagdeburg in een vliegtuigfabriek. Nadat mijn man op 18 februari 1943 naar Duitsland was vertrokken, heb ik hem niet meer gezien. Wel heeft mijn gewezen man mij nog herhaalde malen vanuit Duitsland geschreven en hij berichtte mij dan ondermeer dat hij maar geen verlof kon krijgen om mij te bezoeken. Na afloop van de oorlog vernam ik van Maastrichtse jongens die samen met mijn man in Duitsland hadden gewerkt, dat mijn man begin april 1945 was overleden in een ziekenhuis in de buurt van Hamersleben in Duitsland. Meer kan ik terzake niet verklaren.

Sluiten

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen JvZ op 22 december 2014

Voeg zelf een monument toe

Log in om een monument toe te voegen

Voeg zelf een verhaal of document toe

Log in om een bijdrage toe te voegen

Nationaal Ereveld Loenen


Vak/rij/nummer E969
volders.c.s.2005.jpg

Nationaal archief

Bekijk persoonsdossier

Monument

Naam:
Loenen, Ereveld Loenen

Plaats:
Apeldoorn

Loenen, Ereveld Loenen

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen
Menu