Antonie Pieter Bomas

Klik hier

Geboren op 12-10-1912 in Utrecht

Overleden op 08-03-1945 in Leusden

Onze website en de database erachter zijn recent helemaal vernieuwd.

Wij werken op dit moment hard om de laatste puntjes op de i te zetten. Zo zijn nog niet alle bijdrages gekoppeld aan de persoonskaarten. Mocht u nog iets missen, dat kunnen wij u ervan verzekeren dat er hard wordt gewerkt om dit te herstellen.

Ook de bestelprocedure van de bloemen is vereenvoudigd. Mocht het bestellen van een bloemlegging toch niet lukken, neemt u dan contact met ons op.

Extra info

Na de aanslag op SS officier Hanns Rauter bij de Woeste Hoeve nabij Apeldoorn op 6 maart 1945, vond twee dagen als represaillemaatregel de grootste massafusillade uit de oorlogsjaren in Nederland plaats. Er werden 300 “politieke” gevangenen geëxecuteerd, waarvan 117 bij de Woeste Hoeve. Antonie Bomas is op de Leusderheide gefusilleerd tegelijk met 48 anderen. SS officier Hanns Rauter is op 4 mei 1949 geëxecuteerd in de duinen bij Scheveningen. Sluiten

Geplaatst door Femke Beeloo-Planken op 03 mei 2020

Vader : Antonie Pieter BomasAnton Bomas was getrouwd met Trijntje Mosis. De vader van Trijntje Mosis was agent van politie in Den Haag en lid van de Landstorm (LS).Anton was aangesloten bij het verzet in Loosduinen. Begin 1945 was hij samen... Lees meer

Anton was aangesloten bij het verzet in Loosduinen. Begin 1945 was hij samen met Johan Hazebroek onderweg voor het transporteren van wapens en voedsel. Onderweg werden zij gearresteerd en gevangen gezet.

Op 8 maart 1945 werd Anton Bomas met Johan Hazebroek op de schietbaan, Leusderheide bij het Polizeilich Durchgangslager Amersfoort (PDA) gefusilleerd. De fusillades vonden plaats na de aanslag in de nacht van 6 op 7 maart 1945 op Hanns Albin Rauter de "Generalkommissar für das Sicherheitswesen" en tevens "Höherer SS-und Polizeiführer" in het bezette Nederland.

De familie schreef in de rouwadvertentie:

Bij identificatie is tot onze groote droefheid overtuigend gebleken dat op 8 maart 1945 wegens de aanslag op Rauter, in het concentratiekamp te Amersfoort onze innige geliefde, uiterst zorgvolle en onvergetelijke Echtgenoot, Vader, oudste Zoon en Broeder Antonie Pieter Bomas op 32–jarige leeftijd, lafhartig in gefusilleerd. Hij viel als slachtoffer voor het Vaderland.

Familie Bomas ’s-Gravenhage, Juli 1945

Antonie Pieter Bomas ligt begraven op Het Ereveld Loenen van de Nederlandse Oorlogsgravenstichting. Hij heeft postuum het Verzetsherdenkingskruis gekregen.

Aanvullende gegevens: instrumentmaker herdenkingsboekje PTT Erelijst der gevallene.

Bronnen:

Loosduins Museum

Nederlandse Oorlogsgravenstichting

Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie NIOD

rouwadvertentie 1945 Den Haag

Ereveld Loenen foto Jeroen van Zijderveld 2012

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen JvZ op 11 november 2014

Antonie Pieter Bomas staat ook op:

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer D 394

Monument

Naam:
Den Haag, bevrijdingsmonument

Plaats:

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen