Willem van Wieringen
1898-1942
Beroep
Laatste adres
Scheveningen
Bijdragen
De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:
Verraad in Scheveningen
Willem van Wieringen en zijn zoon Simon maken deel uit van een groep die op 4 januari 1942 vanuit Scheveningen naar Engeland willen varen. De andere mannen zijn Philip Beek en zijn broer Albert uit Den Haag, Jan de Brabander, Eddy Diamant, de...
Lees meer
Willem van Wieringen en zijn zoon Simon maken deel uit van een groep die op 4 januari 1942 vanuit Scheveningen naar Engeland willen varen. De andere mannen zijn Philip Beek en zijn broer Albert uit Den Haag, Jan de Brabander, Eddy Diamant, de broers Simon en Leo Fonteijn, Jan de Korver, Albert Levy, Alexander Mazeï en Siegfried Seemann.De boot is geregeld door de moeder van Simon en Leo Fonteijn. Haar broer heeft advies gevraagd aan Aalbert de Jong, een voormalige Scheveningse haringvisser, wiens boot in beslag was genomen. De Jong werkt op vliegveld Ypenburg. Daar werkt ook Dirk Storm, eveneens uit Scheveningen. Storm is een NSB'er, maar dat weet De Jong niet. Hij vertelt Storm dat hij een boot zoekt voor Joden die willen vluchten.Enkele uren voor het vertrek is het schip, de SCH 81, de haven van Scheveningen binnengelopen. Het schip is door de Duitsers geleend van NSB'er Simon Vrolijk, een van de directeuren van Scheveningse N.V. Vischhandel, Reederij en IJsfabriek v.h. Frank Vrolijk. De Korver en De Brabander lopen op 4 januari met Eddie Diamant naar de haven, ieder een aktetas met een pistool en wat eten onder de arm. Ze komen als eersten aan boord. Ook de anderen komen aan boord en Van Wieringen betaalt De Jong ongeveer 5.000 gulden. Storm zal als schipper meegaan. Wegens te harde wind wordt het vertrek uitgesteld.Intussen arriveren twee politiewagens bij het schip. De vluchtelingen en hun bagage worden van boord gehaald en naar de gevangenis van Scheveningen gebracht, waar ze verhoord worden. Alleen Jan de Korver en Jan de Brabander overleven het verraad.
Sluiten
Bron: Museum Engelandvaarders Noordwijk
Geplaatst door Stichting WO2 Sporen JvZ op 19 oktober 2017