Jan Johannes Cornelis de Witte

1887-1941

Portret toevoegen?

Klik hier

Oorlogsslachtoffer

Is 53 jaar geworden

Geboren op 26-06-1887 in Rotterdam 

Overleden op 27-01-1941 in Kanaal van Bristol a/b s.s. Beemsterdijk 



Militair onderdeel

Bijdragen

De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:

Ondergang van het stoomschip Beemsterdijk (HAL)

Op onderstaande website vindt u een uitgebreid onderzocht relaas in woord en beeld over de ondergang van het ss "Beemsterdijk".
Bron: https://www.nederlandsekoopvaardijww2.nl/nl/

Geplaatst door John van Kuijk op 27 maart 2020

Het verlies van de Beemsterdijk

Op dinsdag 21 januari 1941 om 14.00 uur vertrekt de Beemsterdijk (kapitein D.C. Wijers) met 42 bemanningsleden in ballast uit Glasgow (VK) met bestemming Cardiff. Het schip is aangewezen om zich aan te sluiten bij konvooi OB 277, dat op 22 januari... Lees meer
Op dinsdag 21 januari 1941 om 14.00 uur vertrekt de Beemsterdijk (kapitein D.C. Wijers) met 42 bemanningsleden in ballast uit Glasgow (VK) met bestemming Cardiff. Het schip is aangewezen om zich aan te sluiten bij konvooi OB 277, dat op 22 januari vanuit Liverpool zal vertrekken. Vanwege mogelijke interferentie van het degaussing systeem op de kompassen, loopt het schip kort na vertrek binnen in Greenock. Op 24 januari vertrekt het schip weer naar zee. Twee dagen later, op 26 januari, bevindt het schip zich in het Kanaal van Bristol, als er om ongeveer half elf in de ochtend een hevige explosie plaatsvindt in ruim 5 aan stuurboord zijde. Later blijkt dat het schip op een mijn is gelopen. De Beemsterdijk maakt direct sterk slagzij over stuurboord, de machines worden gestopt en de gehele bemanning verlaat het schip in reddingboten. Na een uur blijkt het schip niet dieper te zinken en de kapitein keert terug aan boord met drie anderen. Uit de inspectie blijkt dat zowel de machinekamer, ruim 4 als ruim 5 onder water staat, maar het schip verder intact is. Daarop komen alle anderen terug aan boord en de reddingboten worden weer gehesen. Via een noodbericht wordt om hulp gevraagd, waarna vier sleepboten uitvaren uit verschillende havens. Gedurende de nacht neemt het zicht af, terwijl het weer verslechtert. De sleepboten kunnen het schip niet vinden en keren terug naar de haven. In de ochtend van 27 januari wordt het weer nog slechter en begint de Beemsterdijk zwaar te slingeren. Om 09.30 uur begeeft het schot tussen Ruim 5 en 6 het, waarop de kapitein opnieuw opdracht geeft om het schip te verlaten. Maar de Beemsterdijk helt in zeer korte tijd sterk achterover en zinkt binnen twee minuten weg, de reddingboten met zich meesleurend. Vier mannen weten zich te redden op een vlot, de overige 38 bemanningsleden komen om bij het zinken van het schip (waaronder olieman de Witte). Drie dagen drijft het vlot langs de Britse kust, zonder te worden opgemerkt. Op 30 januari overlijdt één van de vier overlevenden aan de ontberingen. Later die dag worden ze vanaf de wal gezien, waarop een lokale motorreddingboot uitvaart en de drie anderen weet te redden. Sluiten
Bron: Nationaal Archief Den Haag, archiefinventaris 2.12.30/2.16.31/2.16.32/2.16.40/2.16.54/2.06.084; Nederlands Instituut voor Militaire Historie; Website Duitse onderzeeboten in WW2 www.uboat.net

Geplaatst door Jos Rozenburg op 12 september 2018

Voeg zelf een monument toe

Log in om een monument toe te voegen

Voeg zelf een verhaal of document toe

Log in om een bijdrage toe te voegen

Nederlands Ereveld Mill Hill


Vak/rij/nummer A127
1565679746_37290.JPG

Nationaal archief

Bekijk persoonsdossier

Monument

Naam:
Rotterdam, HAL-monument

Plaats:
Rotterdam

Rotterdam, HAL-monument
Menu