Cornelis Zeeman

1899-1939

Portretfoto C. Zeeman.jpg

Slachtoffer van de oorlog

Is 40 jaar geworden

Geboren op 20-06-1899 in Marken 

Overleden op 18-11-1939 in Het Kanaal a/b s.s. Simon Bolivar 



Militair onderdeel

Afbeeldingen

Portretfoto C. Zeeman, foto familie.JPG

Bijdragen

De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:

Cornelis Zeeman

Op zee begon de Tweede Wereldoorlog niet op 10 mei 1940, maar al op 3 september 1939 toen Frankrijk en Engeland Hitler de oorlog verklaarde. In november 1939 werd Nederland opgeschrikt door drie grote scheepsrampen, die met de tanker Sliedrecht en... Lees meer

Op zee begon de Tweede Wereldoorlog niet op 10 mei 1940, maar al op 3 september 1939 toen Frankrijk en Engeland Hitler de oorlog verklaarde. In november 1939 werd Nederland opgeschrikt door drie grote scheepsrampen, die met de tanker Sliedrecht en de passagiersschepen Simon Bolivar en Spaarndam. De grootste ramp die de Nederlandse koopvaardij vóór 1940 trof, was met het luxueuze passagiersschip de Simon Bolivar van de KNSM.

Het was op een vredige, herfst zaterdagmorgen 18 november 1939 toen, nabij het lichtschip “Sunk” voor de Engelse oostkust, de Simon Bolivar op 2 Duitse magnetische mijnen liep en zonk. Het schip met 265 passagiers en 132 bemanningsleden was op weg naar West Indië. De passagiers aan boord waren van alle rangen en standen met een eindbestemming. Bij de ramp kwamen 80 mensen om het leven, waaronder bemanningslid, bootsman de 40-jarige Cornelis Zeeman. Hij liet een vrouw met vijf jonge kinderen na, die door deze tragische gebeurtenis een zwaar bestaan hadden.

De tweede inslag is waarschijnlijk fataal geworden voor bootsman Cornelis Zeeman. Zijn lichaam werd op 5 januari 1940 gevonden, met de Nederlands vlag in zijn handen, bij Deal in de County of Kent, alwaar hij werd begraven in een “time expired” graf.

Halverwege de jaren 50 heeft de familie contact gezocht met de Prinses Margriet Stichting om te achterhalen wat er met het lichaam van Cornelis Zeeman was gebeurd. De Prinses Margriet Stichting nam op haar beurt contact op met de Oologsgravenstichting of deze een rol kon zijn in de zoektocht. De Oorlogsgravenstichting gaf aan deze rol op zich te nemen, maar dat het volgens haar statuten niet haar taak was; de Tweede Oorlog was officieel voor Nederland op 10 mei 1940 begonnen.

Na veel correspondentie met de Ambassade, Engelse autoriteiten de Oorlogsgravenstichting en de familie, kwam vast te staan dat Cornelis Zeeman daadwerkelijk was begraven in Deal. Op 6 december 1956 kwam van de Oorlogsgravenstichting het verzoek om een waardig gedenkteken te plaatsen op het graf. Hiervoor deed de Oorlogsgravenstichting, aangezien zij niet bevoegd was, aan de rederij KNSM het verzoek om de kosten voor de aankoop van het graf te dragen. De KSNM was bereid om de aankoop te betalen, waarmee de verzorging in de toekomst was geregeld. In het kader van de tussen Engeland en Nederland gesloten reciprociteitsregeling wordt het onderhoud van de graven door de IWGC (Imperial War Graves Commission) behartigd.

In 1963 verzocht de Oorlogsgravenstichting de familie om in te stemmen met het overbrengen van het graf van Cornelis Zeeman naar Mill Hill. Eind 1964 berichtte de Oorlogsgravenstichting dat Cornelis Zeeman is overgebracht naar Mill Hill graf B6 nummer 6.

Sluiten
Bron: De ondergang van de Simon Bolivar van de auteur Johan van der Wal, en Nationaal Archief

Geplaatst door Alexander Kaars op 05 januari 2024

Het verlies van de Simon Bolivar

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in Europa wil de KNSM een aantal schepen veilig stellen in het Caribisch gebied, waaronder het luxueuze passagiersschip Simon Bolivar (kapitein Hendrik Voorspuij). Op 17 november 1939 vertrekt het schip... Lees meer
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in Europa wil de KNSM een aantal schepen veilig stellen in het Caribisch gebied, waaronder het luxueuze passagiersschip Simon Bolivar (kapitein Hendrik Voorspuij). Op 17 november 1939 vertrekt het schip uit Amsterdam met bestemming Curaçao. Aan boord zijn 397 opvarenden, waaronder 263 passagiers uit verschillende landen. De volgende dag, 18 november, wordt een verplichte route gevolgd langs de zuidkust van Groot Brittannië richting het Kanaal. Bij de passage langs Harwich (VK), vrij dicht onder de kust, wordt het schip om 11.25 uur getroffen aan stuurboordzijde door een magnetische mijn ter hoogte van laadruim II. Het schip komt snel tot stilstand en begint water te maken. Van de acht reddingboten zijn er drie (SB II en BB I en II) onklaar geraakt doordat er een talie is gebroken en de boten verticaal aan de andere talie hangen. De bemanning en passagiers beginnen het schip te verlaten in de andere vijf boten, maar SB I raakt bij het te water komen een scherpe rand en slaat lek. SB III en IV en BB IV komen goed te water en de opvarenden worden snel gered door Engelse oorlogsschepen in de buurt. Twintig minuten later raakt het schip een tweede magnetische mijn aan bakboordzijde in de midscheeps. De ontploffing vindt plaats onder de laatste reddingboot BB III die nog in de talies hangt, reeds gevuld met mensen. De reddingboot wordt stukgeslagen en veel van de inzittenden komen direct om in de explosie of sterven later in het koude water. De Simon Bolivar zinkt kort na die tweede ontploffing, op een mijl ten zuiden van het lichtschip Sunk. De masten en een deel van de schoorstenen blijven boven water uitsteken in het relatief ondiepe water. Tijdens het zinken slaagt de bemanning er in om de verticaal hangende reddingboten BB I en SB II alsnog goed in het water te krijgen, en daarmee worden nog een aantal drenkelingen uit het water gered. De mijnen zijn daar eerder gelegd door de Duitse jagers Bernd von Arnim (Z11), Hermann Künne (Z19) en Wilhelm Heidkamp (Z21). De gevolgen van de ramp zijn groot, 21 bemanningsleden en 59 passagiers komen om tijdens de explosies of verdrinken in het koude water. Bootsman Zeeman wordt zwaar gewond aan wal gebracht en overlijdt later aan zijn verwondingen. Direct tekent Nederland protest aan bij de Duitse regering over deze schending van haar neutraliteit. De ramp met de Simon Bolivar domineert dagen lang het nieuws in de Nederlandse kranten. Sluiten
Bron: Stadsarchief Gemeente Amsterdam, archief KNSM

Geplaatst door Jos Rozenburg op 08 februari 2019

Voeg zelf een monument toe

Log in om een monument toe te voegen

Voeg zelf een verhaal of document toe

Log in om een bijdrage toe te voegen
Menu