Bart Pieter Theodoor Zwart

1935 - 1945

Geboren op 19-12-1935 in Tjepoe

Overleden op 05-02-1945 in Batavia, kamp Tjideng

Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurt in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

In Memoriam B. P. T. Zwart

Bart Pieter Theodoor Zwart kreeg zijn naam 'Bartje' naar de achternaam van zijn Moeder "Bartels". De kraamzuster gaf zijn moeder het net verschenen boek 'Bartje', door Anne de Vries. Ons Bartje werd geboren in een gezin met 3 oudere zusjes en een ouder broertje. Zijn ouders waren blij met dit laatste kind. Ik herinner mij een receptie die spontaan in huis ontstond, Mijn Vader trok zich even terug want hij moest zijn Zoontje naar bed brengen. dat ging met het ritueel 'Paardje rijden. Kind op zijn nek en per 'paardensprong,' naar bed. In maart 1942 nam Japan de macht over Nederlands Oost Indië. De scholen werden gesloten De Europese mannen in een Burgermannenkamp opgesloten. De vrouwen en kinderen gingen naar een Vrouwen kamp. Het eerste kamp was Kareës in Bandoeng. tot december 1944. Toen moest zijn broertje, 13 jaar naar een Jongenskam. Moeder, 3 zussen en Bartje werden getransporteerd naar het Tjideng kamp in Batavia.. De sfeer daar was veel grimmiger. Op 7 januari werd Bartje ziek. Buikklachten en moest naar het kinderziekenhuis in het kamp. Artsen en verpleging hebben gedaan wat ze konden, maar hij was niet te redden. Op 5 februari 1945 overleed Bartje aan 'niet nader benoemde buikklachten. In Kareës was Bartje een vrolijk allemans vriendje. In retrospectief was hij in Tjideng een stil terug getrokken jongetje. Hij miste zijn 4 jaar oudere broertje. Bartje overleed 9 jaar oud. De foto op zijn bidprentje is van 1939 Sluiten
Bron: Helena Zwart (1929), oudere zus van Bartje

Geplaatst door Helena Zwart op 26 juni 2021

Gedachtenisprentje familie Zwart

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 18 februari 2015

Bartje Zwart

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 18 februari 2015

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen