Jan Borst
1900-1944
Portret toevoegen?
Klik hierOorlogsslachtoffer
Is 43 jaar geworden
Geboren op 22-11-1900 in Zwollerkerspel
Overleden op 18-09-1944 in Ind. Oceaan nabij Benkoelen a/b Junyo Maru
Rang
Militair onderdeel
Bijdragen
De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:
Dramatische gebeurtenissen tijdens de zeereis van de havenstad Tandjong Priok naar Padang, West Sumatra.
Dramatische gebeurtenissen tijdens de zeereis van de
havenstad Tandjong Priok naar Padang, West Sumatra.In de late middag van 14/15 sep. 1944 lichtte het ss “Junyo
Maru” het anker en verliet de haven van Priok om vervolgens
in konvooi in N.W....
Lees meer
Dramatische gebeurtenissen tijdens de zeereis van de
havenstad Tandjong Priok naar Padang, West Sumatra.In de late middag van 14/15 sep. 1944 lichtte het ss “Junyo
Maru” het anker en verliet de haven van Priok om vervolgens
in konvooi in N.W. richting te koersen, samen met 2 Japanse
Korvetten.
In de nacht van 17 sep. was het heel slecht weer, maar de dag
daarop op Ma. 18 sep. 1944 was het in de ochtend al heel
heet en stierven enige kgvn. aan de gevolgen van dysenterie;
ze werden door de Japanners zonder pardon, meteen over
boord gegooid.
Als het kleine konvooi op 18 sep. ter hoogte was gekomen
van de kustplaats Moko Moko bij Benkoelen, werd de “ Junyo
Maru” door de Britse onderzeeboot HMS “Tradewind” onder
commando van LtCdr. S.L.C. Maudon) omstreeks 16.00 uur ‘s
middags aangevallen en met 2 torpedo’s tot zinken gebracht.
noot: De “Junyo Maru” voerde noch Rode Kruis - tekens noch
de voorgeschreven letters POW.
De eerste torpedo trof de “Junyo Maru” midscheeps; na een
zware explosie begon het schip hevig te trillen, waarbij delen
van het schip overal heen werden geslingerd; enkel minuten
later werd het schip door een tweede torpedo getroffen,
waarna de “Junyo Maru” na ca. 20 minuten onder golven van
de Indische Oceaan verdween.
Gedurende dit vreselijke drama verloren vele kgvn hun leven;ca.1300. miln.,(waaronder Nederlanders, Ambonesen ,
Menadonesen en enkele mensen vd Ned. Koopvaardij); voorts
ook nog vele Amerikanen, Australiërs en Engelsen kgvn;
de meesten van deze laatste groep waren R.A.F. militairen.
Tenslotte verloren ca. 4000 Indonesische dwangarbeiders
daarbij hun leven.Slechts 680 kgvn. werden o.a. gered door een Japanse Korvet.
De bemanning van het Japanse korvet schroomden daarbij
niet, om lichamelijk zwakke en zieke kgvn. die zij hadden
gered, weer in zee terug te gooien.
AOO. Bergart. KNIL. Jan BORST en Ldst. Sld. Inf. KNIL. Pieter
van WAVEREN ontsnapten echter niet aan de
verdrinkingsdood; zij kregen een “ZEEMANSGRAF”
(gedenkboek 38 en 39),
nabij het dorpje Moko-Moko, ten Zuiden van Padang met
vele van hun vrienden, in de donker- blauwe wateren van
de Indische Oceaan.
De lichamen van de verdronken slachtoffers, die naderhand
op de kust van Sumatra waren aangespoeld, werden in
eerste aanleg begraven op de begraafplaats Olo te Padang;
na de oorlog werden deze slachtoffers herbegraven op het
Ned. Ereveld te Padang.Moge Gods Zegen op hun allen rustenbron: Jacq. Z. Brijl, Luitenant- Kolonel bd. BL.
Sluiten
Bron: Jacques Brijl
Geplaatst door mike van venrooij op 26 december 2017
Op transport van Batavia naar Padang
Op transport van Batavia naar PadangOmstreeks eind Augustus 1944 werden o.a. AOO Jan BORST
en Ldst. Sld Piet van WAVEREN te samen met andere Ned.
kgvn vanuit verschillende kgvnkampen op Java, op transport
gesteld naar Batavia, het huidige...
Lees meer
Op transport van Batavia naar PadangOmstreeks eind Augustus 1944 werden o.a. AOO Jan BORST
en Ldst. Sld Piet van WAVEREN te samen met andere Ned.
kgvn vanuit verschillende kgvnkampen op Java, op transport
gesteld naar Batavia, het huidige Jakarta.
In Batavia werden zij tijdelijk ondergebracht, in de vm.
kazerne van het Garnizoensbataljon - het vroegere
X de Bat Inf. van het KNIL, dat tijdens de oorlog door
het Japanse Leger werd gebruikt als doorgangskamp, om de
kgvn van daaruit naar elders te transporteren; bijv. naar
Singapore, Japan, Sumatra en Formosa/Taiwan etc.
Op 14 sep. 1944 werden zij samen met o.a. 1600 andere kgvn
(Nederlandse,Menadonese,Ambonese en Surinaamse KNIL -
miln. en waaronder ook miln van de stadswacht uit o.m.
Batavia) om ca. 24.00 uur gewekt met de opdracht zo snel
mogelijk met al hun “hebben en houden” in het donker buiten
aan te treden.
Om 02.00 uur ’s nachts was de afmars en marcheerden zij
langs het bekende Pasar Senen naar het Station van Batavia.
Daar aangekomen moesten zij instappen in goederenwagons
met de reeds klaarstaande treinen met
bestemming…….de havenstad Tandjong Priok.
Daar bleek het Japanse troepentranportschip ss “Junyo Maru”
aan de kade gemeerd te liggen waarmee men – toen nog voor
de kgvn met onbekende bestemming – zou worden vervoerd.Wat later sloot zich nog een groep van 700 kgvn bij hun aan,
afkomstig uit het interneringskamp Kamp Makassar.
In Priok moest men uren op de kade wachten alvorens men
tenslotte tegen de avond werden ingescheept - overigens
gedurende al die tijd- zonder eten of drinken verstrekt te
hebben gekregen. Gelukkig bleek op de kade bij een
gebouw een waterkraantje te zijn, waar de kgvn gretig
gebruik van hebben gemaakt .
In de middag kwamen onverwachts 4200 Javaanse Romusha’s
(dwangarbeiders) op de kade aan, die als makke schapen in
de onderste ruimen van het schip letterlijk werden gejaagd.
Tegen de avond mochten de kgvn eindelijk aan boord.Tijdens deze inscheping werden de kgvn “als sardientjes in
blik” in de ruimen geduwd; deze verbouwde ruimen
beschikten o.a. slechts over enkele luchtsluizen en een enkel
toilet; het stonk er dan ook vreselijk in deze gloeiend hete
ruimen, waarbij men vrijwel zittend moest slapen; het weinige
drinkwater was van onbetrouwbare kwaliteit, waardoor vele
kgvn tijdens de zeereis al spoedig dysenterie zouden krijgen.
De reis bleek later dan ook voor de kgvn een
ware HEL a/b van deze schepen; die kregen dan ook de
bijnaam “HELL- SHIPS”.
Intussen was het bij de kgvn. inmiddels bekend geworden,
dat de eindbestemming van de reis vermoedelijk Padang op
Sumatra zou zijn; van daaruit zouden de Kgvn vervolgens
naar Pakan Baroe worden overgebracht om hen gedwongente laten werken bij de aanleg van een nieuwe spoorbaan van
Pakan Baru naar Moearo
Sluiten
Bron: Jacques Brijl
Geplaatst door mike van venrooij op 26 december 2017