Johannes Hendrik van den Bos

1905 - 1940

Portret toevoegen?

Klik hier

Geboren op 22-11-1905 in Sloten (NH)

Overleden op 10-05-1940 in Den Haag

Rang

Militair onderdeel

Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurt in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Johannes Hendrik van den Bos

Bos, Johannes Hendrik van denSloten, 22 november 1905 - Den Haag, 10 mei 1940,Johannes Hendrik van den Bos, zoon van Antonia Pieternella Bolluijt (1882-1949) en Willem van den Bos (1880-1976), in 1928 gehuwd met Grietje Prins (1907-1946), vader van Antonia Petronella van den Bos, (1928-1954) en Pieter van den Bos (1930-1947), woonachtig in Zaandam. Gesneuveld als huzaar 3-III-Dep.Cav te Den Haag op 10 mei 1940 als gevolg van een Duits bombardement op de Haagse Nieuwe Alexanderkazerne, even voor 04:00 uur in de ochtend, tijdens de Slag om Den Haag.Als gevolg daarvan kwamen 66 huzaren van de Cavalerie om het leven. Naast de doden vielen er meer dan 150 gewonden. Velen van hun waren ernstig verminkt, leden aan brandwonden of verloren armen en/of benen. De soldaten waren vooral reservisten, gemobiliseerd in verband met de Duitse militaire dreiging. Ook meer dan 100 paarden van de Cavalerie werden gedood als gevolg van het bombardement. Vele paarden waren ernstig gewond geraakt en moesten worden afgemaakt door dierenartsen.Er werd later geschreven dat het geluid van hun urenlange geschreeuw van onder het puin, in hoge mate heeft bijgedragen aan de totale verschrikking van de overlevenden en de hulpverleners ter plaatse.Op 4 mei 2016 werd tijdens de Nationale Dodenherdenking het Monument Bombardement Alexanderkazerne onthuld door de Haagse burgemeester Jozias van Aartsen.Johannes Hendrik van den Bos ligt begraven op het Militaire Erehof gelegen op de Algemene Begraafplaats aan de Kerkhoflaan te Den Haag. Sluiten
Bron: Zaanwiki

Geplaatst door margriet eshuijs op 16 april 2020