Wilhelm Otto Julius Böttger

1888 - 1940

Geboren op 04-09-1888 in Amsterdam

Overleden op 10-05-1940 in Rijswijk (ZH)

Militair onderdeel

Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurt in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Over Kapitein der Grenadiers Wilhelm Otto Julius Böttger.

Gevallen voor het Vaderland. "Grenadiers Vooraan!" Opdat wij niet vergeten... Onderdeel: 3e Compagnie -2e Bataljon-Regiment Grenadiers (bron defensie databank spreekt van 3-III-RGr) Rang: Reserve-Kapitein der Grenadiers. Beroep:... Lees meer

Gevallen voor het Vaderland. "Grenadiers Vooraan!"

Opdat wij niet vergeten...

Rang: Reserve-Kapitein der Grenadiers.

Beroep: Werktuigkundige.

Adres: Jacob Marisstraat 28 te Amsterdam.

Locatie van sneuvelen: Ypenburg-Hoofdgebouw.

Wijze van sneuvelen:"Heeft zich door moedig optreden tegenover de vijand onderscheiden door op 10 mei 1940 als commandant van een compagnie Grenadiers, welke compagnie was aangewezen om het vliegveld Ypenbrug, hetwelk grotendeels door de vijand was bezet, te heroveren, stoutmoedig, na zich bij één van zijn secties te hebben aangesloten, onder vijandelijk vuur en een idere aanmoedigend naar voren te gaan om het vliegveld te kunnen hernemen. In het bijzonder door daarbij op rustige, voorbeeldige wijze met enkele door hem gevraagde vrijwilligers van deze sectie, zelf vooropgaande, tussen de brandende gebouwen aan de rand van het vliegveld te begeven, totdat hij, kort daarna, dodelijk werd getroffen". (K.B. no. 5 van 21 juni 1949, 2573).

Hij had tijdens de tegenaanval op Ypenburg zijn compagnie op indrukwekkende wijze geleid. Hij liep voortdurend rechtop en gaf, een sigaar rokend, zeer kalm zijn bevelen alsof het een oefening betrof.Hij gaf zijn mannen een onschatbare morele steun; hij sneuvelde in de gevechten met de in bomkraters verborgen vijand. "...Tussen de brandende gebouwen door zijn we het vliegveld opgegaan. We hebben even gedekt in een opstelling van zandzakken bij de gebouwen. De kapitein wilde echter verder het vliegveld op en wij zijn toen 100 tot 150 meter voorwaarts gegaan. Tenslotte zaten we in een granaattrechter. Korporaal Samson en ik kregen opdracht van de kapitein om shcuin over het vliegveld naar een bosrand te gaan, waar Duitsers in een greppel zaten. Toen we uit de trechter kwamen werd er gevuurd. We gingen op de knieen zitten om ons te dekken. De kapitein had ons de opdracht gegeven, terwijl hij zelf buiten de trechter was. We vroegen hem of hij niet moest dekken, maar hij zei dat dit niet nodig was. Hij had dit juist gezegd toen hij werd getroffen door een schot in de hartstreek (OGS meld een schotwond aan het hoofd). Dodelijk gewond bleef hij kalm en zei: 'Laat mij maar liggen en ga je gang...

Locatie laatste rustplaats: Militaire erehof Den Haag.

Bron:

- Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940, J.W. de Leeuw (ASPEKT).

- Müller, E. (2016). 1940-2016, Het Bronzen Kruis. Voor moedige en beleidvolle daden. Ridderkerk, Nederland: Studiekring Ridderorden en Onderscheidingen.

- De Slag om Ypenburg, E.H. Brongers (GAR).

Overig: Gehuwd met Johanna Josephina Wilhelmina Hooijmeijer. Zoon van Wilhelm Otto Julius Böttger en Jacoba Busch. Lutersch.

Website-vermelding:

- Dodenboek Grenadiers & Jagers

- Stichting Herdenking Militaire Erehof 's-Gravenhage

Onderscheiding:

- Het 'OORLOGSHERINNERINGSKRUIS MET DE GESP NEDERLAND MEI 1940', postuum toegekend.

- Het 'BRONZEN KRUIS', postuum toegekend.

Bronzen Kruis: Böttger, W.O.J. Gegevens dapperheidsonderscheiding Datum Koninklijk Besluit 21-06-1949 No. 5 Registernummer 2573 Mutatie Nederland - Ypenburg - gevechten verdediging vliegveld. Mutatieperiode 10 mei 1940 Literatuur Ypenburg 99, 141; residentie 128; ms augustus 1940; ms november 1941 Postuum toegekend Ja Persoonsgegevens Nationaliteit Nederlandse Rang, functie of beroep Reserve-kapitein Onderdeel Wapen der Infanterie, Landmacht Aan boord van / behorende tot Commandant 3e compagnie, 3e bataljon, Regiment Grenadiers Geboren 4 september 1888 in Amsterdam Overleden 10 mei 1940, gesneuveld

Bron: https://www.defensie.nl/onderwerpen/onderscheidingen/dapperheidsonderscheidingen/databank-dapperheidsonderscheidingen/1949/06/21/b-ttger-w-o-j en Bureau Decoraties, Ministerie van Defensie.

De straten in Waterwijk (Den Haag, voormalig terrein vliegveld Ypenburg) zijn genoemd naar militairen die sneuvelden bij de Slag om Ypenburg (10 mei 1940). Wilhelm Otto Julius Böttger (1888 Aan de waterkant (zie rondje) staat sinds 2010 het monument van de Grenadiers en Jagers.

Bron: Nationaal Archief.

Bronnen:

- Ministerie van Defensie.

- Open Archieven.

- Nationaal Archief, Oorlogsgravenstichting.

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 18 november 2018

Wilhelm Otto Julius Böttger staat ook op:

Monument

Naam: