Theodoor Christiaan van Braak

Geboren op 14-04-1898 in Varsseveld

Overleden op 31-12-1944 in Striegau

Theodoor Christiaan van Braak

Theodoor Christiaan (Theo) van Braak werd geboren op 14 april 1898 in Varsseveld als jongste van drie zonen van het echtpaar Theodorus van Braak en Christina Johanna Schuurman. De oudste broer werd onderwijzer in Rotterdam en ook Theo leerde voor onderwijzer. Hij trouwde in december 1922 in Varsseveld met Willemina Everdina Raterink (geb. 1900). Hij was toen onderwijzer aan de christelijke school in buurtschap Lintelo, gemeente Aalten. Zijn vader bouwde een huis voor het jonge paar aan de Aaltenseweg C272 in Varsseveld. Er was een grote tuin bij het huis met vruchtbomen en een moestuin.

“Meester” van Braak was in Varsseveld de eerste bezitter van een zelfgebouwde zender. Als verwoed zendamateur kreeg hij ongeveer een maand na de inval van de Duitse bezetters al contact met Engeland vanaf de watertoren in Doetinchem. Deze uitzendingen werden van 1940 tot 1943 door hem verzorgd. Via zijn huis werden verschillende Engelse piloten naar andere adressen doorgezonden. Van Braak zette zich helemaal in voor het ondergrondse werk. Zijn huis stond steeds open voor besprekingen en het was ook een doorgangshuis voor onderduikers. Door zijn persoonlijkheid had hij een sterk overwicht. Hij was begiftigd met een scherp verstand en wist door zijn weloverwogen oordeel steeds op nuchtere wijze de juiste gedragslijn aan te geven. Jarenlang kon hij uit handen van verraders en de Duiters blijven. Maar in 1944 werd Theo van Braak toch opgepakt en gedeporteerd naar een concentratiekamp. Hij overleed op 31 december 1944 in het kamp Gross Rosen in Striegau (dat ligt tegenwoordig in Polen).

Verzetswerk voor de Trouw groep : zijn naam staat op de lijst van 196 verzetsmensen die in de jaren 1943-1945 omkwamen vanwege hun werk voor Trouw. De groep werkte samen met de LO en de LKP, waarvoor eveneens de aanzet gegeven werd in de Achterhoek. Bron: https://www.trouw.nl/nieuws/dit-zijn-de-196-doden-van-trouw-zij-die-stierven-voor-de-krant~b700a333/

Aan T.C. van Braak werd postuum het Verzetsherdenkingskruis toegekend. De Vereniging voor Experimenteel Radio Onderzoek in Nederland heeft hem postuum het erelidmaatschap toegekend.

Zijn echtgenote W.E. van Braak-Raterink overleefde haar man 54 jaar. Het oorlogsmonument in Varsseveld ter nagedachtenis aan 62 oorlogsslachtoffers werd door haar onthuld op 4 mei 1949. Zij overleed op 99-jarige leeftijd in Varsseveld.

Bron: Nationaal Onderduikmuseum

Geplaatst door Ina Brethouwer op 29 september 2021

Theodoor Christiaan Braak staat ook op:

Monument

Naam: