George Charl Frederik Briët

Geboren op 26-06-1898 in Batavia

Overleden op 15-10-1945 in Bandoeng

Verzet Soekaboemi

George Briët en J. Grandpre Molière begonnen een verzetsgroep in Soekaboemi. George was vlak voor de oorlog getrouwd met An van Beurden (zijn derde huwelijk). Ook schoonvader Kees van Beurden (zie: Cornelius Gerardus van Beurden) was lid van de... Lees meer

George Briët en J. Grandpre Molière begonnen een verzetsgroep in Soekaboemi. George was vlak voor de oorlog getrouwd met An van Beurden (zijn derde huwelijk). Ook schoonvader Kees van Beurden (zie: Cornelius Gerardus van Beurden) was lid van de groep.

De groep werd verraden. Op 13 juni 1942 werd een inval gedaan in de woning van Briët, waarbij ook Kees van Beurden werd aangehouden. De hele verzetsgroep is uiteindelijk opgerold. De leden werden in Batavia veroordeeld tot lange gevangenisstraffen: George Briët tot veertien jaar, Grandpre Moliere tot tien jaar, Kees van Beurden tot zes jaar. De rest kreeg minder.

Briët werd naar de Soekamiskin-gevangenis in Bandoeng gebracht. Aan het eind van de oorlog werd hij ziek en na de capitulatie van Japan werd hij naar het ziekenhuis in Bandoeng overgebracht. Hij lag op de afdeling voor oedeempatiënten. Daar is hij kort na de bevrijding, op 15 oktober, overleden.

George Briët is de vader van Fred, die werd geëxecuteerd door de Japanners op 27 oktober 1943 in Bandoeng (zie: Jean Charl Frederik Briët)

Bron: Bron: memoires van echtgenote An van Beurden

Geplaatst door randy op 11 mei 2024

Dhr. Briët, ca. 1935

Uit het archief van het NIOD, de Indische collectie. Foto beschikbaar gesteld aan het archief door J.M. Knaud.
Bron: delpher.nl

Geplaatst door Marcel Ravenhorst op 03 december 2021

3dba94ea34291347dded1b68f7e5fb2a v1
George Briët, 1939

Geplaatst door randy op 13 mei 2014

Voeg zelf een verhaal of document toe

Nederlands Ereveld Pandu

Vak/rij/nummer VIII92
briet.g.c.f.2005.jpg

Bekijk persoonsdossier

Categorieën

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen