Jeffrey Broere

Geboren op 01-04-1974 in Gouda

Overleden op 29-03-1995 in Simin Han, Bosnië-Herzegovina

Krantenartikel Trouw
Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2660710/1995/04/05/Lekkerkerk-rouwt-om-Nederlandse-militair.dhtml

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 25 november 2013

TV-reportage over Jeffrey Broere
Bron: http://youtu.be/EUTfXPMoO2U

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 25 november 2013

J. Broere

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 24 november 2013

1385320176

Jeffrey Broere

Jeffrey Broere, een 20 jarige beroepssoldaat (soldaat eerste klasse) van de Nederlandse VN-troepen, kwam in Oost-Bosnië om het leven toen kort na elkaar twee mortiergranaten insloegen bij een Nederlandse observatiepost in de omgeving van Simin Han, ten noorden van Tuzla. Hij was de eerste Nederlandse militair die in Bosnië werd gedood door vijandelijk vuur.

Eerder vonden drie militairen de dood door een verkeersongeval, een ongeluk met een wapen en een landmijn. Broere maakte deel uit van een eenheid van zestien Nederlandse militairen die een observatiepost bemanden in het zogeheten Sapna-gebied, in de buurt van Tuzla (bron: Nederlandse blauwhelm in Bosnië gedood. Amigoe, 30 maart 1995).

In een brief aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal van 31 maart 1995 schreef de Minister van Defensie, Joris Voorhoeve, over de gebeurtenissen: “Op 29 maart, omstreeks 21.40 uur werd de observatiepost T-2 van de A-compagnie van Dutchbat in Jajici beschoten met mortier-of artillerievuur. De eerste aanslag kwam op ongeveer 10 meter van de observatiepost terecht. Direct na de eerste inslag gaf de postcommandant opdracht een veilig heenkomen te zoeken in de bunker.

Op het moment dat de militairen zich naar dit onderkomen begaven werd de observatiepost door een tweede granaat getroffen en scherven troffen de naar de bunker lopende soldaat Broere."

Het pantservoertuig waarmee Broere op de terugweg werd vervoerd werd nog tweemaal beschoten; dit was een reden dat UNprofor afzag van de inzet van helicopters om de gewonde Broere te evacueren. Defensie, bij monde van Minister Joris Voorhoeve, nam de dood van Broere zwaar op omdat hier sprake was van gerichte beschietingen (bron: Den Haag constateert opzet achter actie. Nederlandse blauwhelmen in Bosnië blijven op posities. In: Amigoe, 31 maart 1995).

Voorhoeve schreef verder in zijn brief: "twee gewondenverzorgers hebben Broere in de bunker eerste hulp verleend en vervolgens werd hij met een pantserrupsvoertuig naar Kalesija vervoerd; hier werd Broere overgebracht in een speciaal uitgerust pantserrupsvoertuig; tijdens het vervoer naar het Noorse militaire hospitaal overleed Broere aan zijn verwondingen.

Het stoffelijk overschot van Broere werd per F-27 van de Koninklijke Landmacht vanuit Split naar Nederland overgevlogen" (bron: brief van de Minister van Defensie, J.J.C. Voorhoeve, d.d. 31 maart 1995).

Broere werd in zijn woonplaats, Lekkerkerk, onder grote belangstelling begraven. Ds. J.R. Volk zei in de rouwdienst dat Jeffrey een vriendelijke jongen was die gemakkelijk vrienden maakte en die gehoopt had zijn 21ste verjaardag thuis te vieren. Broere was inderdaad thuis geweest op 1 april maar op geheel andere wijze dan hij gedacht had (bron: Trouw, 5 april 1995).

Zie ook hier en hier voor films over Jeffrey Broere.

Bron: https://www.nederlandsekrijgsmacht.nl/index.php/historie-nl-leger/vredesmissies/109-vredesmissies-jaren-negentig/unprofor/unproformanschappen/135-broere-jeffrey

Geplaatst door M. van Randwijk - OGS op 03 juli 2019

Gem. Begraafplaats te Lekkerkerk