Frans Jan Ankersmit

Slachtoffer van de oorlog

Geboren op 25-08-1927 in Glenmore, NOI

Overleden op 06-02-1945 in Deventer

Onze website en de database erachter zijn recent helemaal vernieuwd.

Wij werken op dit moment hard om de laatste puntjes op de i te zetten. Zo zijn nog niet alle bijdrages gekoppeld aan de persoonskaarten. Mocht u nog iets missen, dat kunnen wij u ervan verzekeren dat er hard wordt gewerkt om dit te herstellen.

Ook de bestelprocedure van de bloemen is vereenvoudigd. Mocht het bestellen van een bloemlegging toch niet lukken, neemt u dan contact met ons op.

Plaquette in het Haagse hoofdkantoor van het Rode Kruis aan de Prinsessegracht 27.

Na de oorlog is een in het Haagse hoofdkantoor van het Rode Kruis aan de Prinsessegracht 27 een plaquette geplaatst, ter nagedachtenis aan de omgekomen vrijwilligers tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Geplaatst door Dorien Schneiders op 08 oktober 2019

In het najaar van 1944 was de spoorbrug van Deventer een belangrijk doelwit van de geallieerden. De sterke Duitse luchtafweer maakte het noodzakelijk de bommen van grote hoogte te laten vallen, waardoor de spoorbrug zelf nooit werd geraakt. De verwoestingen in de stad en het daarmee gepaard gaande leed waren daarentegen van ongekende omvang. Tussen februari 1944 en februari 1945 zijn er tijdens vijftien bombardementen 154 doden gevallen, voornamelijk bejaarden uit de volledig verwoeste bejaardenhuizen in de binnenstad.

Vanaf 10 uur die morgen op 6 februari 1945, bestookt de eerste formatie van 30 Mitchell bommenwerpers Deventer vanuit het zuidwesten. De tweede formatie van 12 Mitchell's zal voor het centrum de genadeklap geven. Welle, Polstraat, Bursesteeg, Emmaplein, Bergkwartier en de Brink lopen grote schaden op.

Tijdens dit grote bombardement wordt de Rode Kruispost door een voltreffer geraakt, waarbij Rode Kruishelper F.J. Ankersmit, die daar hulp aan het verlenen was, om het leven.

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 20 februari 2015