Zo zijn nog niet alle bijdrages zijn teruggeplaatst, dit gebeurd in etappes, met name ’s nachts. Mist u nog een bijdrage, dan kunt u dit doorgeven, wij zullen u dan informeren wanneer deze is teruggeplaatst.

Lang zouden ze leven - #3 Jeroen Houweling

Ga je op missie als het risico bestaat dat je je leven verliest? Burgers en militairen zullen misschien verschillend antwoorden. Voor Jeroen Houweling was het in elk geval duidelijk dat hij zou gaan. Hij ging naar Afghanistan om anderen de vrijheid terug te geven. Helaas betaalde hij daarvoor de hoogste prijs.Vanwege het 75-jarig bestaan van de Oorlogsgravenstichting staat de organisatie stil bij de geboortedagen van oorlogsslachtoffers, ook bij die van Jeroen. Bekijk nu zijn verhaal via onderstaande link. Of ga naar www.oorlogsgravenstichting.nl/jubileum om deze en andere verhalen oorlogsslachtoffers te bekijken. Sluiten
Bron: https://youtu.be/pKYlGisEvVA

Geplaatst door M. Rodenburg op 22 oktober 2021

Weduwe Houweling vertelt over hoe zij omgaat met het verlies en het verdere leven

Bron: Youtube

Geplaatst door Maurits Huijbrechtse op 25 juni 2020

Annonce familie

Annonce ministerie van Defensie

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 13 februari 2015

Op zaterdagmiddag 17 april 2010 is de 29-jarige korporaal van de mariniers Jeroen Houweling bij een aanslag met een geïmproviseerd explosief om het leven gekomen. Bij deze aanslag verloor ook de 23-jarige marinier Marc Harders het leven. Eén andere marinier werd ernstig gewond.

De lichamen van de gesneuvelde militairen zijn naar Nederland overgebracht. Het lichaam van korporaal Houweling is in Nederland gecremeerd. Zijn asresten zijn bijgezet op de Nieuwe gemeentelijke begraafplaats in Purmerend. Marinier Harders is begraven op de gemeentelijke begraafplaats in Westerbork. Beide graven zijn ingericht en worden onderhouden door de Oorlogsgravenstichting.

De aanslag vond plaats omstreeks 15.00 uur lokale tijd (12.30 uur Nederlandse tijd) ongeveer 11 kilometer ten noorden van Kamp Holland, in de omgeving van de vooruitgeschoven militaire post Tabar in het Deh Rafshangebied. Korporaal Houweling en marinier Harders maakten deel uit van de Battlegroup van de Taskforce Uruzgan. Op het moment van de aanslag nam de Battlegroup deel aan een grotere operatie om de veiligheid in het Deh Rafshangebied te versterken.

De militairen waren bezig met het opsporen van zogenoemde IED's, geïmproviseerde explosieven. Bij die operatie zijn ook Afghaanse eenheden betrokken.

Tijdens de Uruzgan-missie in Afghanistan waaraan Nederland van 2006 tot medio 2011 deelnam, zijn 25 Nederlandse militairen om het leven gekomen.

J.M. Houweling

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 18 juli 2014