Petronella Mathea Josephina Giesen

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 18 september 2015

31ddc4650659fdc9ac51463152ea692d v1

Oorlogsmonument Tegelen

Foto van het oorlogsmonument in Tegelen op de Raadhuislaan. De namen van Nellie (14 jr), Lenie (13jr), Truus (8jr) en Tonnie (7jr) staan op dit monument.

Bron: Eigen archief

Geplaatst door ewaldssjeng op 02 april 2024

20220507 Tegelen Oorlogsmonument

Drama bij de familie Giesen

Aldegonda (Gon) Ververgaert en Jan Giesen wonen met hun 5 kinderen in Nabben nummer 9, een buurtschap in Tegelen, richting Steyl. Jan en Gon kregen negen kinderen waarvan er vier al jong waren gestorven. Jan neemt in 1938 samen met Gon het huis van zijn ouders in Nabben over.
Op 12 december 1944 speelt er zich een groot drama af in hun huis. Tegelen ligt aan de Maas en is nog bezet door de Duitsers. Aan de andere kant van de Maas liggen de Engelsen. Zij bombarderen met enige regelmaat Tegelen en Steyl. Daarbij worden niet alleen Duitse stellingen geraakt maar ook vele woonhuizen.
Op dinsdag 12 december fietst moeder Gon naar Tegelen, op zoek naar boodschappen. In Tegelen is een razzia bezig, waardoor vader Jan zich in de slaapkamer achter een kast verstopt. De vijf kinderen, Theo, Nellie, Lenie, Tonnie en Truus zijn op dat moment ook boven. Nadat het luchtalarm was afgegaan proberen de kinderen snel de kelder te bereiken. Halverwege de trap slaat het noodlot toe. Een bom valt op het huis, doorboort het dak en ontploft. Nellie (14 jr), Lenie (13jr), Truus (8jr) en Tonnie (7jr) zijn op slag dood. Zij zijn dan 7, 8, 13 en 14 jaar oud. Theo is zwaargewond en heeft een grote snee in zijn buik. Vader Jan is volledig in shock. Theo wordt op de bakfiets geladen en naar het ziekenhuis gebracht. Moeder Gon passeert de bakfiets en heeft dan nog geen weet wat er zich in hun huis heeft afgespeeld. Wonder boven wonder overleeft Theo de bominslag.
De vier kinderen werden naast elkaar op het kerkhof begraven. In 1960 blijkt plotseling dat de graven geruimd zijn, tot verdriet van de ouders.

Bron: Jos Wolbertus: Boek uit 2020 "Zoeëdet weej 't noeëts vergaete" blz 83-86

Geplaatst door ewaldssjeng op 02 april 2024