Johanna Maria Botermans

Geboren op 18-03-1904 in Alphen en Riel

Overleden op 29-10-1944 in Dongen

Uit het leven van: Johanna Maria Botermans, Zr. Margaretha

'''Johanna Maria Botermans''' (*18 maart 1904 Riel – †29-10-1944 Dongen) is de oudste dochter van Antonius Botermans (*1868 Riel -†1945 Dongen) hoofdonderwijzer, en Johanna Antonetta Vermeulen (*1878 -†1956 Riel). Er werden na haar nog 2 zonen en 2 dochters geboren. Ze is rond 1923-1924 als onderwijzeres aan het werk gegaan in Standdaarbuiten. In 1929 wordt ze als onderwijzeres genoteerd in Tilburg. Zij is in dat jaar op 1 augustus ingetreden in het klooster bij de Congregatie Zusters van het Heilig Hart onder de naam van Zuster Margaretha.
*Gebeurtenis

Op 29 oktober 1944, de bevrijding van Dongen nadert, Dongen kijkt er naar uit. Zoals je leest in BN de Stem 08-10-2019 vlgs. H. v. Dijk.
“De avond voor de bevrijding van Dongen krijgt hij bij het openen van de deur een hartverzakking, als er plots meerdere geweren op hem zijn gericht. Gelukkig blijken het Engelse soldaten, die dankbaar binnen komen voor een versnapering. Toch kent de dag van de bevrijding zelf nog een grauw randje door een noodlottig ongeval. Van Dijk: “De nonnekes waren zó blij, dat ze ook mee dansten. Maar toen klapte er een projectiel uit een tank, die tussen hen in ontplofte. Drie nonnen zijn toen overleden.”

*Ook zuster Margaretha was een van hen, geraakt door het ontplofte projectiel. Ze sterft tegen half vier in de middag in het klooster waar zij woonde in Dongen op 40 jarige leeftijd.

Bron: https://wikimiddenbrabant.nl/Botermans,_Johanna_Maria

Geplaatst door Gemma van de Klundert- Bertens op 02 september 2023