Henri Daems

Overleden op 03-03-1945 in Den Haag

Laatste adres
Adelheidstraat 105

Ter nagedachtenis van Henri Daems. Slachtoffer van het 3 maart 1945 bombardement Bezuidenhout Den Haag.

Henri is op 18 juni 1902 te Den Haag getrouwd met Beike Elisabeth Wiegman . Ze krijgen een dochter en een zoon en in 1915 vertrekken ze naar Amsterdam,vervolgens Groningen, Den Haag en Amsterdam. Op 30 september 1938 komen ze definitief terug naar Den Haag en gaan ze wonen in de Adelheidstraat 105, Henri is dan kapper.

Op 3 maart 1945 is het perceel bewoond door het echtpaar Daems-Wiegman, hun dochter Harmanna en op de bovenste verdieping woont mevr. Sikkema met haar zoon Paul. Paul is die ochtend niet thuis wanneer om 09:00 uur het naastgelegen huis een voltreffer krijgt. De beenderesten van Hendri zijn totaal verbrand, op het document "Bijlage IV" staat vermeld dat ze tijdelijk zijn geborgen, samen met drie andere slachtoffers in Kist 477.

Het verlof tot begraven is verleend door den Officier van Justitie mr. D.J. van Gilse op 26 april 1945. In mei 1945 worden de beenderersten begraven in een verzamelgraf op Algemene begraafplaats Kerkhoflaan Den Haag (Roef.19 regel 6 no.114). Dit verzamelgraf is geruimd in 1957 en de beenderresten van Henri zijn in september 1959 in een put herbegraven bij het Bezuidenhout monument op de Algemene begraafplaats Den Haag.

HGA, Archief 1165 01 inventaris 152 EN OF 153 LBD 1945 Kaartsysteem bombardement 3 maart, Slachtofferkaart 006 7-3

De Residentiebode 10 maart 1945

Dit slachtoffer is opgenomen in het 3 maart 1945 Bezuidenhout bombardement register door Stichting WO2 Sporen komende uit het onderzoek naar Haagse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.

Heeft u meer informatie over dit slachtoffer of heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met Stichting WO2 Sporen.

Info@wo2sporen.eu

Bron: Haags Gemeente Archief en Delpher