Evert Jan van Bruchem

Geboren op 07-06-1915 in Wageningen

Overleden op 03-05-1945 in Lübeckerbocht bij kdo. Neustadt, Neuengamme

Evert Jan Bruchem

Evert Jan van Bruchem werd op 14 augustus 1944 in Wageningen gearresteerd en naar kamp Amersfoort overgebracht en vandaar op 11 oktober 1944 op transport gesteld naar kamp Neuengamme. Half april 1945 werden bjna alle gevangenen van het kamp Neuengamme naar de Lübeckerbocht gedreven door de Nazi's. Via de pendelboten "Athen" en "Thielbeck" werden 7600 gevangenen overgebracht naar de "Cap Arcona" en de "Deutschland" met waarschijnlijk de bedoeling ze te laten afzinken in de Oostzee. Britse bommenwerpers bestookten op 3 mei 1945 de schepen. Op de "Cap Arcona" brak brand uit en het schip kapseisde. 7000 Gevangenen zijn verbrand of verdronken.

Waarschijlijk is Evert Jan begraven in een massagraf te Neustadt.

Evert jan van Bruchem was op 30 september 1942 gehuwd met Zwaantje Catharina Post. Zij woonden aan de 2e Buurtscheweg 46.

Zijn naam staat vermeld op de Naamwand van het Monument voor de Gevallenen aan de Costerweg te Wageningen.

Bron: Gemeente-archief Wageningen. Akte van overlijden 1950 no. 86. Stichting Vriendenkring Neuengamme.

Geplaatst door vanderwoudehiert op 18 mei 2016

Zeemansgraf