Maria Hendrica Vrins-Otten

Slachtoffer van de oorlog

Geboren op 06-09-1913 in Soerabaja, NOI

Overleden op 03-03-1945 in Den Haag

Onze website en de database erachter zijn recent helemaal vernieuwd.

Wij werken op dit moment hard om de laatste puntjes op de i te zetten. Zo zijn nog niet alle bijdrages gekoppeld aan de persoonskaarten. Mocht u nog iets missen, dat kunnen wij u ervan verzekeren dat er hard wordt gewerkt om dit te herstellen.

Ook de bestelprocedure van de bloemen is vereenvoudigd. Mocht het bestellen van een bloemlegging toch niet lukken, neemt u dan contact met ons op.

Over Maria Hendrica Vrins-Otten.

Gevallen in het Verzet. Opdat wij niet vergeten... Laatst bekende adres: Albertinestraat 24 te Den Haag (Bezuidenhout). Locatie van sneuvelen: Albertinestraat 24 te Den Haag (Bezuidenhout). Wijze van overlijden: Geallieerd Bombardement... Lees meer

Gevallen in het Verzet. Opdat wij niet vergeten...

Laatst bekende adres: Albertinestraat 24 te Den Haag (Bezuidenhout).

Locatie van sneuvelen: Albertinestraat 24 te Den Haag (Bezuidenhout).

Wijze van overlijden: Geallieerd Bombardement Bezuidenhout 3 maart 1945.

Locatie laatste rustplaats: Algemene begraafplaats Kerkhoflaan te Den Haag.

Overige gegevens: Lid was van de Haagsche Zwem- en Poloclub (HZ&PC).

Website-vermeldingen:

- Dodenboek Bezuidenhout.

Monumenten-vermeldingen:

- Vermelding op de herdenkingsplaquette Rode Kruis te Den Haag.

In Den Haag heeft Osten tevens contact met Maria Hendrica (Miep) Vrins-Otten, echtgenote van tweede luitenant der Genie François Cornelis (Hans) Vrins. Miep Vrins-Otten is werkzaam bij het Rode Kruis en actief in het Haags verzet terwijl haar man in Neubrandenburg gevangen zit. Miep werkt samen met Marie Burgwal-Crietee en helpt diverse Engelandvaarders. Mieps jongere broer is Engelandvaarder Daan L. Otten en deze was in juli 1943 overgestoken samen met Elfrink, deze laatste fungerende als motorexpert. In haar huis op de Albertinestraat 24 in het Bezuidenhout geeft Miep onderdak aan Aert Quirinus van Braam Houckgeest, een student uit Delft, aldaar actief in het verzet. Van Braam Houckgeest zorgt eind 1943 voor de allereerst benodigde grote partij benzine die illegaal opgeslagen ligt bij Garage D. de Man & Zn. te Zeist. Hij verkoopt 250 liter voor 30 cent per liter aan Osten onder de naam A. Braam.

Foto: Proces-verbaal. Bron: St. WO2 Sporen.

Lijst van oorlogsslachtoffers in De Zwemkroniek van 13 maart 1947: Mw. Vrins-Otten bij Kring Den Haag.

Bron:

- Bevolkingsregister Haags Gemeentearchief.

- https://nl.wikipedia.org/wiki/Flip_Winckel

- Onderzoek oorlogsslachtoffers naar leden zwembond: https://lezenoverzwemmen.nl/oorlogsslachtoffers-zwembond/

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 15 mei 2020

Ter nagedachtenis van Maria Hendrica (Miep) Vrins Otten. Slachtoffer van het 3 maart 1945 bombardement Bezuidenhout Den Haag.

HGA, Archief 1165 01 inventaris 152 EN OF 153 LBD 1945 Kaartsysteem bombardement 3 maart, Slachtofferkaart 001 7-3HGA, Archief 1165 01 inventaris 152 EN OF 153 LBD 1945 Kaartsysteem bombardement 3 maart, Slachtofferkaart 001 7-3Algemene... Lees meer

Algemene begraafplaats Kerkhoflaan Den Haag Vak/rij/nummer 1e klas zuid west kwart rond 9 ( eigendom Stichting Van Braam Houckgeest)

Het Vaderland 7 maart 1945

Dit slachtoffer is opgenomen in het 3 maart 1945 Bezuidenhout bombardement register door Stichting WO2 Sporen komende uit het onderzoek naar Haagse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.

Heeft u meer informatie over dit slachtoffer of heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met Stichting WO2 Sporen.

Info@wo2sporen.eu

Bron: Haags Gemeente Archief