Ronald David Evans
1917-1943
Geallieerde Gemenebest militair
Is 25 jaar geworden
Geboren op 13-06-1917 in Birkenhead, Chesire, UK
Overleden op 13-05-1943 in Rotterdam
Beroep
Militair onderdeel
Bijdragen
De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:
De laatste vlucht van sergeant Ronald David Evans.
In de avond van 12 mei bereidde Ronald zich voor op zijn derde missie. Tijdens de briefing werd het doel bekend, Duisburg, de stad waar Ronald zijn eerste operationele vlucht met succes had volbracht.Die nacht, 13 mei 1943, omstreeks 00:49 uur,...
Lees meer
In de avond van 12 mei bereidde Ronald zich voor op zijn derde missie. Tijdens de briefing werd het doel bekend, Duisburg, de stad waar Ronald zijn eerste operationele vlucht met succes had volbracht.Die nacht, 13 mei 1943, omstreeks 00:49 uur, steeg Ronald als staartschutter samen met de andere bemanningsleden op in hun Short Stirling Mk.1, serienr. EF357 en code OJ-V, vanaf de vliegbasis RAF Lakenheath.Na het uitvoeren van het bombardement raakten zij het contact kwijt met hun formatie en moesten daardoor alleen terug naar Engeland vliegen. Zijn piloot, Eric Bass besloot rechtstreeks naar Engeland te vliegen en niet via een omweg over het relatief veilige Egmond aan Zee.Het rechtstreeks aanvliegen op Engeland bracht de bommenwerper daardoor boven de in het Duits-Nederlandse grensgebied gelegen nachtjagerbasis Venlo en verderop in de buurt van het zwaar met luchtafweer verdedigde Rotterdam. Een voordeel hiervan was dat veel Duitse nachtjagers zich niet waagden in een gebied waar veel Duits luchtafweergeschut stond omdat dit ook op hen vuurde.Helaas werd de bommenwerper boven Rotterdam-Kralingen op 4000 meter hoogte onderschept door een nachtjager van 2./NJG1 van Fliegerhorst Venlo, gevlogen door Hans-Dieter Frank. Omstreeks 03:39 uur schoot Frank de bommenwerper in brand waarna deze neerstortte in een parkje tussen de omringende woningen aan de Nieuwe Crooswijkseweg/Boezemlaan.
Ronald en de andere bemanningsleden verloren hierbij allen het leven.
Lees minder
Bron: Boek: "Crash in Crooswijk" (2017) door de
Sluiten
Bron: Boek: "Crash in Crooswijk" (2018) door de Projectgroep EF 357; Boek: "Luftwaffe Night Fighter Combat claims 1939-1945 (2004) door John Foreman e.a.
Geplaatst door Corin Gelderblom op 28 november 2018
Levensloop van sergeant Ronald David Evans.
Ronald David Evans werd geboren op 13 juni 1917 in Birkenhead,
Cheshire. Hij was de oudste van twee zoons van George en Lydia Evans.
Zijn vader diende tijdens de Eerste Wereldoorlog bij de Royal Navy.
In hun jonge jaren woonden Ronald en JOHN...
Lees meer
Ronald David Evans werd geboren op 13 juni 1917 in Birkenhead,
Cheshire. Hij was de oudste van twee zoons van George en Lydia Evans.
Zijn vader diende tijdens de Eerste Wereldoorlog bij de Royal Navy.
In hun jonge jaren woonden Ronald en JOHN NEWALL op slechts een kilometer afstand van elkaar.Ronald's vier jaar jongere broer, Clifford, nam direct na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in september 1939 dienst bij de Royal Air Force. Hij was schutter in de bemanning van een Blenheim bommenwerper van No.82
Squadron, waarmee hij 18 operaties vloog. Op 21 mei 1941 crashte de Blenheim tijdens een transportvlucht naar Malta in zee waarbij Clifford om het leven kwam. Het lichaam van Clifford werd nooit gevonden.Desondanks nam ook Ronald dienst bij de luchtmacht. Hij werd opgeleid tot boordschutter bij No.2 Air Gunners School op RAF Dalcross (Inverness, Schotland).Na voltooiing van zijn opleiding tot boordschutter werd John in oktober 1942 geplaatst in de No. 13 Course van No. 26 OTU (Operational Training Unit).
Hier werd John ingedeeld bij de bemanning van piloot Eric Bass.
Deze trainingseenheid vloog op dat moment met de tweemotorige Vickers Wellington bommenwerper en was gestationeerd op de vliegbasis Buckinghamshire.Op 25 februari 1943 was de opleiding van John en de overige leden van de bemanning afgerond. John en de andere bemanningsleden werden vervolgens overgeplaatst naar No. 1651 O.C.U. (Operational Conversion Unit) voor omscholing naar de eerste viermotorige bommenwerper van de R.A.F, de
Short Stirling.Op 4 april 1943 werd John na de omscholing met de overige bemanningsleden ingedeeld bij het operationele No. 149 (East India) squadron wat was gestationeerd op de vliegbasis RAF Lakenheath in het graafschap Suffolk. Daar hij wachtte op het moment dat hij werd ingedeeld voor zijn eerste operationele vlucht. Door een oogontsteking en ziekenhuis opname van de vliegtuigcommandant en piloot Eric Bass werd echter zijn eerste operationele vlucht uitgesteld.In de nacht van 25 op 26 april 1943 werd John dan eindelijk ingedeeld voor zijn eerste missie. John werd de staartschutter van de bemanning in hun eigen
Short Stirling Mk.1, serienummer EF357 en voorzien van de code OJ-V.
Het aanvalsdoel was Duisburg, gelegen in het Ruhrgebied. Deze aanval werd voor het eerst uitgevoerd met meer dan 500 bommenwerpers.
Aan boord van hun bommenwerper bevond zich ook wing-commander
Graeme Harrison omdat de piloot Eric Bass slechts één eerdere operationele vlucht had uitgevoerd en daardoor ervaring miste. Het doelgebied dat makkelijk vindbaar was, werd brandend achtergelaten waarna zij behouden terugkeerden.In de nacht van 4 op 5 mei 1943 vloog John zijn tweede missie.
Het aanvalsdoel was Dortmund en werd door de heldere hemel gemakkelijk gevonden. De piloot Eric Bass wist uit de schijnwerpers van de vele zoeklichten nabij het doelwit te blijven waarna alsnog met succes de bommen op het doel konden worden afgeworpen.Tijdens de terugvlucht werd omstreeks 01:36 door John vanuit zijn positie als staartschutter gezien dat de een Duitse nachtjager van achteren en van onderen de bommenwerper naderde voor een aanval. John opende hierop direct het vuur waarop de piloot Eric Bass de bommenwerper in een kurketrekker beweging snel liet dalen. Hierop brak de Duitse nachtjager de aanval af en bereikten zij eindelijk alsnog veilig hun thuisbasis.
Sluiten
Bron: Boek: "Crash in Crooswijk" (2018) door de Projectgroep EF 357.
Geplaatst door Corin Gelderblom op 28 november 2018