Arthur Hansford

0

Geallieerde Gemenebest militair




Bijdragen

De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:

Historisch kader van de crash van de Halifax Mk. III, nabij Zuilichem op 25 april 1944.

Op de avond van 24 april 1944, te 21:35 uur, stijgt de Halifax Mk.III, serial MZ503, code PT-L, van het R.(C).A.F. 420 Squadron, op van de RAF basis Tholthorpe, gelegen in het graafschap North Yorkshire, VK. De bijnaam van dit squadron was "Snowy... Lees meer
Op de avond van 24 april 1944, te 21:35 uur, stijgt de Halifax Mk.III, serial MZ503, code PT-L, van het R.(C).A.F. 420 Squadron, op van de RAF basis Tholthorpe, gelegen in het graafschap North Yorkshire, VK. De bijnaam van dit squadron was "Snowy Owl" (Sneeuwuil) en het motto was: "Pugnamus Finitum,. (Latijns voor: "We Fight To The Finish".De boordwerktuigkundige (en co-piloot) van de bommenwerper is P/O. (2e Lt.) Arthur Hansford. De missie die nacht gaat naar de stad Karlsruhe. Niet minder dan 637 vliegtuigen, 369 Lancasters, 259 Halifax’s en 9 Mosquito’s van allerlei onderdelen zijn die vroege ochtend voor deze aanval aangewezen.Bewolking boven het doel, alsmede een sterke wind, drijft de Pathfinder’s te ver naar het noorden, zodat de aanval eigenlijk mislukt zoals later blijkt. Het noordelijk deel van Karlsruhe wordt wel schade toegebracht, maar de meeste bommen vallen echter buiten de stad.De eerste run over het doel wordt afgebroken en ze moeten rondgaan voor een tweede aanval. Ditmaal zijn ze succesvol, maar tijdens het weg draaien wordt het vliegtuig getroffen door stukken van een andere bommenwerper die op grotere hoogte vliegt. Een deel van de neus is kapot en de bommenrichter raakt hierbij gewond. Een stormachtige wind komt het toestel in en binnen luttele seconden waait alles wat los is door het vliegtuig. Plotseling is alles in het vliegtuig ondersteboven. Niet alleen de wind is een probleem, want op de hoogte waarop ze vliegen is de temperatuur ver beneden het vriespunt.Het duurt even voordat de piloot de bommenwerper weer onder controle heeft en ze weer op de juiste koers zijn. Maar daarmee zijn de problemen niet voorbij. De beschadigingen vertragen hun snelheid en ze kunnen niet met de stroom bommenwerpers mee terug naar Engeland. Ze moeten ook lager gaan vliegen en blijven vervolgens achter zonder steun van andere bommenwerpers. Als dan ook nog bij de Nederlandse grens de bewolking breekt, zijn ze een makkelijke prooi voor Duitse nachtjagers die op hen af komen.Rond 02:18 uur wordt plots de hemel verlicht door lichtkogels en worden de twee rechtermotoren uitgeschakeld. Op enkele plaatsen ontstaan vlammen. Ondanks de ernst van de situatie is er geen moment van paniek. Op een gegeven moment geeft de piloot het bevel om te springen maar plotseling draait het vliegtuig op de zij en valt een enorm eind. De piloot gaat terug naar de cockpit en trekt het vliegtuig voor even recht. Hierdoor slagen de rugkoepelschutter en de staartschutter erin het vliegtuig met hun parachute te verlaten.Kort daarna slaat het vliegtuig op de zuidelijke oever van de rivier de Waal nabij Zuilichem, 8 km WSW van Zaltbommel, met enorme kracht tegen de grond waarop het explodeerde. Arthur Hansford en vier bemanningsleden zijn dan nog aan boord en komen om het leven. Allen werden begraven in een gezamenlijk graf op de Algemene begraafplaats van Zuilichem, Rij 1, Graf 1-3. Sluiten
Bron: https://www.wilhelminasluis.nl/zuilichem-25-04-44-1.html

Geplaatst door Corin Gelderblom op 16 januari 2022

Voeg zelf een monument toe

Log in om een monument toe te voegen

Voeg zelf een verhaal of document toe

Log in om een bijdrage toe te voegen

ZUILICHEM GENERAL CEMETERY

Ligging: Row 1. Coll. grave 1-3.

Categorieën

Menu