John Denzil Jeffery

IMG_4473.jpeg
IMG_7063.jpeg

John Denzil Jeffery

John Denzil is geboren op 21 Januari 1919 in Northampton, UK. Hij is de zoon van Francis en John, kleinzoon van Fred en Lucy Ann Jeffery. Op de basisschool leeftijd ging John naar Stimpson Avenue Council School in Northampton. Toen hij die had... Lees meer

John Denzil is geboren op 21 Januari 1919 in Northampton, UK.

Hij is de zoon van Francis en John, kleinzoon van Fred en Lucy Ann Jeffery.

Op de basisschool leeftijd ging John naar Stimpson Avenue Council School in Northampton. Toen hij die had afgerond is hij op 20 September 1929 naar de Kings School als kostganger gekomen.Hij heeft actief deel genomen aan school evenementen. Zoals toneelstukken waar hij oa een aartsbisschop speelde. John was zeer sportief want hij speelde van 1935/1936 in het cricket team van school, het rugbyteam in 1934/1935/1936 en het hockeyteam in 1934/195/1936. Tevens was hij padvinder.

School vrienden omschrijven John als een “ginger haired brylcream boy” toen hij op 26 juli 1936 vertrok van school om leerling te worden bij een leerfabrikant. Een school genoot schreef dat hij enorm gemist zou worden vanwege zijn leiderschap en sportiviteit.

John diende in de Royal Air Force als Volunteer Reserve. Service nr 128889.

Op 5 September 1942 werd hij Korporaal en Flying Officer op 5 Maart 1943. Na de training in Amerika werd hij ingedeeld bij het 102 sqdn die gestationeerd was in Pocklington als Bomber Station.

John was een van de bemanningsleden (piloot) van de Halifax 2 JD149 DY-H die opsteeg van RAF Pocklington in Yorkshire om 23:46 uur op 27 Mei 1943. Hij maakte deel uit van een Bomber Command missie, gericht op Essen, Duitsland. Om 01:44 vroeg het vliegtuig om hulp omdat ze aangevallen werden door een nachtjager met Lt.Heinz Grimm als piloot. 4 minuten later crashed het vliegtuig in de Waddenzee bij Hippolytushoef. Ze zijn allen omgekomen en liggen begraven op de algemene begraafplaats.

Op 6 maart 1951 heeft een lokale visserman een stoffelijk overschot gevonden onder het vliegtuigwrak. Op 8 Maart 1951 is dit door de gemeentelijke doodgraver onder het wrak vandaan weg gehaald en onderzocht wie dit kon wezen. Volgens zijn onderzoek was dit Piloot Jeffery. Omdat er in Juni 1943 nog een Lancaster vliegtuig op het wad is gecrashed liggen deze crewmembers van het 106 sqdn tegen over de crew van het 102 van de Halifax. Door een vergissing is John eerst bij deze begraven en later herbegraven in een gezamenlijk graf met de 4 andere crew leden. 2 leden van de crew hebben een eigen graf.

Op John’s graf staat “eager and young he feared nog to die for honour and his kind”.

De Northampton Independent vermeld op 10 September 1943 in de krant dat John is vermist. En dat hij in de laatste brief aan zijn grootmoeder had laten doorschemeren dat hij een “voorgevoel” had niet terug te keren van een missie. De grootmoeder zou hebben gezegd dat John altijd een “mascotte”, een konijnen pootje bij zich had maar deze op de laatste vlucht niet bij zich droeg.

Op 4 Januari1944 vermelde de krant dat John vermoedelijk is omgekomen en verwees opnieuw naar de brief van zijn grootmoeder die hem in zijn kindertijd had opgevoed.

Op een grafsteen op de begraafplaats van St. Peter St.Pauls Church, Abington, Northamptonshire is gegraveerd Jack Danzil (fly, Officer) RAF grandson of Fred and Lucy Jeffery vermist en vermoedelijk gedood op 27/28 Mei 193, 24 jaar oud. Ook word hij genoemd in de Roll of Honour in de kerk en op de Kings School.

John heeft 3 medailles gekregen gedurende zijn service voor de RAF. De 1939-1945 Star, Air crew Europe Star Medal en War medal 1943/1945.

Bron: Kings school, Jane King, Historische vereniging Wieringen, RAF file of the plane.

Geplaatst door Sandra Wartena Kok op 17 maart 2024

IMG 7924
CRSH00613 herdenkingsplaat JefferyIMG 4014CRSH04317 hockey team fotoCRSH04315IMG 4252

WIERINGEN (HIPPOLYTUSHOEF) GENERAL CEMETERY