Ronald Frederick Kingham
1922-1943
Geallieerde Gemenebest militair
Is 20 jaar geworden
Geboren op 01-09-1922 in Basingstoke, Hampshire, UK
Overleden op 13-05-1943 in Rotterdam
Beroep
Militair onderdeel
Bijdragen
De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:
De laatste vlucht van F/O (1e Luitenant) Ronald Frederick Kingham.
In de avond van 12 mei bereidde Ronald zich voor op zijn derde missie. Tijdens de briefing werd het doel bekend, Duisburg, de stad waar Ronald zijn eerste operationele vlucht met succes had volbracht.Die nacht, 13 mei 1943, omstreeks 00:49 uur,...
Lees meer
In de avond van 12 mei bereidde Ronald zich voor op zijn derde missie. Tijdens de briefing werd het doel bekend, Duisburg, de stad waar Ronald zijn eerste operationele vlucht met succes had volbracht.Die nacht, 13 mei 1943, omstreeks 00:49 uur, steeg Ronald als bommenrichter samen met de andere bemanningsleden in hun Short Stirling Mk.1, serienr. EF357 en code OJ-V, op vanaf de vliegbasis RAF Lakenheath.Na het uitvoeren van het bombardement raakten zij het contact kwijt met hun formatie en moesten daardoor alleen terug naar Engeland vliegen. Zijn piloot, Eric Bass besloot rechtstreeks naar Engeland te vliegen en niet via een omweg over het relatief veilige Egmond aan Zee.Het rechtstreeks aanvliegen op Engeland bracht de bommenwerper daardoor boven de in het Duits-Nederlandse grensgebied gelegen nachtjagerbasis Venlo en verderop in de buurt van het zwaar met luchtafweer verdedigde Rotterdam. Een voordeel hiervan was dat veel Duitse nachtjagers zich niet waagden in een gebied waar veel Duits luchtafweergeschut stond omdat dit ook op hen vuurde.Helaas werd de bommenwerper boven Rotterdam-Kralingen op 4000 meter hoogte onderschept door een nachtjager van 2./NJG1 van Fliegerhorst Venlo, gevlogen door Hans-Dieter Frank. Omstreeks 03:39 uur schoot Frank de bommenwerper in brand waarna deze neerstortte in een parkje tussen de omringende woningen aan de Nieuwe Crooswijkseweg/Boezemlaan.
Ronald en de andere bemanningsleden verloren hierbij allen het leven.
Sluiten
Bron: Boek: "Crash in Crooswijk" (2018) door de Projectgroep EF 357; Boek: "Luftwaffe Night Fighter Combat claims 1939-1945 (2004) door John Foreman e.a.
Geplaatst door Corin Gelderblom op 28 november 2018
Levensloop F/O (1e Luitenant) Ronald Frederick Kingham.
Ronald Frederick Kingham werd geboren op 1 september 1922 in Basingstoke, Hampshire. Hij was de zoon van Albert en Alice Kingham en had een oudere zus, Eve. Hij genoot zijn onderwijs aan de Queen Mary's Grammar School. De gebouwen van de school...
Lees meer
Ronald Frederick Kingham werd geboren op 1 september 1922 in Basingstoke, Hampshire. Hij was de zoon van Albert en Alice Kingham en had een oudere zus, Eve. Hij genoot zijn onderwijs aan de Queen Mary's Grammar School. De gebouwen van de school vormden tijdens de oorlog het hoofdkwartier van No.443 (Basingstoke) Squadron van het Air Training Corps (AT C). Bij het ATC konden jongens die nog geen 18 waren vrijwillig een vooropleiding voor de luchtmacht volgen. Ook de 17-jarige Ronald nam hier aan deel. Na zijn achttiende verjaardag meldde hij zich aan bij de Royal Air Force en gaf hiervoor zijn baantje op kantoor bij een verzekeringsmaatschappij op.In maart 1941 maakte hij definitief de overstap naar de RAF en begon hij aan een opleiding tot Air Observer. In eerste instantie had Ronald de ambitie om piloot te worden, maar vanwege zijn kleurenblindheid was dit niet mogelijk. Hij kreeg een gedeelte van zijn training in Zuid-Afrika, waar hij ook een vriendin had.In september 1942 keerde hij terug naar Engeland en werd In oktober 1942 geplaatst in de No. 13 Course van No. 26 OTU (Operational Training Unit). Hier werd Ronald ingedeeld bij de bemanning van piloot Eric Bass. Deze eenheid vloog op dat moment met de tweemotorige Vickers Wellington bommenwerper en was gestationeerd op de vliegbasis Buckinghamshire. Hier werd Ronald ingedeeld bij de bemanning van Eric Bass.Op 25 februari 1943 was de opleiding van Ronald en de overige leden van de bemanning afgerond. Ronald en de andere bemanningsleden werden vervolgens overgeplaatst naar No. 1651 O.C.U. (Operational Conversion Unit) voor omscholing naar de eerste viermotorige bommenwerper van de R.A.F, de Short Stirling.Op 4 april 1943 werd Ronald a de omscholing met de overige bemanningsleden ingedeeld bij het operationele No. 149 (East India) squadron wat was gestationeerd op de vliegbasis RAF Lakenheath in het graafschap Suffolk. Daar wachtte hij op het moment dat hij werd ingedeeld voor zijn eerste operationele vlucht. Door een oogontsteking en ziekenhuis opname van de vliegtuigcommandant en piloot Eric Bass werd zijn eerste operationele vlucht echter uitgesteld.In de nacht van 25 op 26 april 1943 werd Ronald dan eindelijk ingedeeld voor zijn eerste missie. Ronald werd de bommenrichter (Bomb Aimer) van de bemanning in hun eigen Short Stirling Mk.1, serienummer EF357 en voorzien van de code OJ-V.
Het aanvalsdoel was Duisburg, gelegen in het Ruhrgebied. Deze aanval werd voor het eerst uitgevoerd met meer dan 500 bommenwerpers. Aan boord van hun bommenwerper bevond zich ook wing-commander Graeme Harrison omdat de piloot Eric Bass slechts één eerdere operationele vlucht had uitgevoerd en daardoor ervaring miste. Het doelgebied dat makkelijk vindbaar was, werd brandend achtergelaten waarna zij behouden terugkeerden.In de nacht van 4 op 5 mei 1943 vloog Ronald zijn tweede missie. Het aanvalsdoel was Dortmund en werd door de heldere hemel gemakkelijk gevonden. De piloot Eric Bass wist uit de schijnwerpers van de vele zoeklichten nabij het doelwit te blijven waarna Ronald alsnog met succes hun bommen op het doel wist af te werpen.Tijdens de terugvlucht werd omstreeks 01:36 door de staartschutter Evans gezien dat een Duitse nachtjager van achteren en van onderen de bommenwerper naderde voor een aanval. De staartschutter Evans opende hierop direct het vuur waarna de piloot Eric Bass de bommenwerper in een kurketrekker beweging snel liet dalen. Hierop brak de Duitse nachtjager de aanval af en bereikten zij eindelijk alsnog veilig de thuisbasis.
Sluiten
Bron: Boek: "Crash in Crooswijk" (2018) door de Projectgroep EF 357.
Geplaatst door Corin Gelderblom op 25 november 2018