Alfred Edward Kitchen

1920-1944

Flt Off A E Kitchen 1943

Geallieerde Gemenebest militair

Geboren op 15-08-1920 in Hendon, Barnet, UK 

Overleden op 27-11-1944 in IJsselmeer a/b Mosquito 


Beroep

Militair onderdeel

Bijdragen

De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:

Historisch kader van de laatste vlucht van Flying Officer (1.Lt.) RAFVR. Alfred Edward Kitchen.

Op maandagavond 27 november 1944, om 18:38 uur, steeg de tweemotorige De Havilland Mosquito B. Mk. XVI, voorzien van het serienummer ML979 en code HS-A, op van haar basis RAF Little Staughton, gelegen in het Engelse graafschap Cambridgeshire. Het... Lees meer

Op maandagavond 27 november 1944, om 18:38 uur, steeg de tweemotorige De Havilland Mosquito B. Mk. XVI, voorzien van het serienummer ML979 en code HS-A, op van haar basis RAF Little Staughton, gelegen in het Engelse graafschap Cambridgeshire.

Het toestel behoorde tot het RAF. No. 109 “Pathfinder” Squadron dat vanaf maart 1944 was uitgerust met De Havilland Mosquito B.XVI en sinds 2 april 1944 was gestationeerd op deze vliegbasis. Het squadron had als taak aanvalsdoelen te markeren met lichtfakkels voor de achterop komende hoofdmacht.

De tweekoppige bemanning werd gevormd door de vlieger Flight Lieutenant (Kapitein) Maurice Williamson en de navigator Flying Officer (1e Luitenant) Alfred Edward Kitchen. F/O. Kitchen bediende tevens ook het in de Mosquito aanwezige radarsysteem “Oboe” om het doel te vinden.

Die avond was deze Mosquito één van de 15 Mosquito's van No. 8 Group die het doel van die nacht, de Duitse stad Neuss met zijn rangeerterreinen, gelegen in het Ruhrgebied op de westelijke oever van de rivier de Ruhr, moest markeren.

F/O. Kitchen nam op het allerlaatste moment vrijwillig, ondanks dat zijn vrouw Edna hoogzwanger was, de plaats in van de ziek geworden vaste navigator van F/Lt. Williamson. F/O. Kitchen begon die avond aan zijn 82e operationele en naar bleek fatale missie.

F/Lt. Williamson zat als piloot links in de cockpit en F/O. Kitchen zat als navigator aan de rechterkant en iets naar achter geplaatst. Vlak voor de voeten van F/O. Kitchen, zat het luik waardoor men de Mosquito inklom en in geval van nood het toestel ook moest verlaten.

Boven de Noordzee, vliegend op 10.000 meter hoogte, ontstond een mechanisch probleem in de linker motor. Nadat de piloot dit aanvankelijk had opgelost, brak kort daarna brand uit in diezelfde motor. Terwijl de brand zich snel verder uitbreidde over de linkervleugel, verloor het toestel snel hoogte. Hierop gaf de vlieger Williamson het bevel aan F/O. Kitchen het toestel te verlaten.

F/O. Kitchen kwam daarbij door zijn parachute vast te zitten in het kleine ontsnappingsluik en verloor uiteindelijk het bewustzijn door de sterke rookontwikkeling in het vliegtuig. De vlieger slaagde er ternauwernood in het toestel op te verlaten en landde in het ondiepe IJsselmeer. Niet ver van hem vandaan stortte het toestel met het bewusteloze lichaam van F/O/ Kitchen in het IJsselmeer.

De vlieger waadde vervolgens naar de kant. Hij bleek in de omgeving van Kampen aan land te zijn gekomen en werd de volgende dag krijgsgevangen gemaakt. F/Lt. Williamson werd uiteindelijk overgebracht naar het krijgsgevangenenkamp Stalag Luft 1 gelegen in het Noord-Duitse Barth en overleefde daar de oorlog.

Op 4 maart 1945, zes maanden na de crash, werd het lichaam van Alfred Kitchen geborgen door drie jongens uit Kampen die in opdracht van de Duitse bezetter met een roeiboot naar het vliegtuigwrak waren toe gevaren. Alfred Kitchen werd vervolgens begraven in Vak 10, graf 5 van de Algemene Begraafplaats in Kampen. Hij werd slechts 24 jaar oud en zou zijn zoon Adrian, die in Jan. 1945 werd geboren, nimmer zien.

Sluiten
Bron: Via Gert Talens (https://www.gertspeelt.com/kitchen); http://aviation-safety.net/wikibase/49600; Boek: Beam Bombers door M. Cummings 1998.

Geplaatst door Corin Gelderblom op 31 januari 2023

Voeg zelf een monument toe

Log in om een monument toe te voegen

Voeg zelf een verhaal of document toe

Log in om een bijdrage toe te voegen
Menu