Leslie Pulfrey

Militair onderdeel

Ooggetuige G.H. van Eerden - juni 1944

Leslie Pulfrey herdenking 2014 - 70 jaar na dato fly by

Youtube filmpjeshttps://youtu.be/Ul6kjqHdQRY Herdenking in 2014 https://youtu.be/ajmopOcU5ig Verhaal Leslie Pulfrey (2020)

Geplaatst door Ina Brethouwer op 01 december 2021

Monument voor Leslie Pulfrey in buurtschap Dale (Aalten)

Leslie Pulfrey was de zoon van John en Elsie Pulfrey uit Sheffield. Hij was “flying officer air bomber 148869, 550 squadron, Royal Air Force volunteer reserve en stierf 29 jaar oud op 17.6.1944. De Brit Leslie Pulfrey maakt op 17 juni 1944 een... Lees meer

De Brit Leslie Pulfrey maakt op 17 juni 1944 een fatale vlucht. In de avond van 16 juni was hij opgestegen van vliegveld North Killingholme in Lincolnshire in Engeland om deel te nemen aan een aanval op de fabrieken bij de Duitse plaats Sterkenrade. Hier werd o.a. synthetische olie geproduceerd voor de Duitse oorlogsindustrie. De Lancaster (Me 840) had zeven bemanningsleden aan boord.

Nadat het vliegtuig zijn bommenlading heeft gelost, wordt het op de terugweg onderschept en aangevallen door een vijandelijke nachtjager. Hierdoor vliegt vrijwel onmiddellijk een van de brandstoftanks in de vleugel in brand en is het toestel al snel reddeloos verloren. De bemanning krijgt dan ook opdracht het vliegtuig te verlaten en de eerste die eruit springt is Leslie Pulfrey. Dat gebeurt in het luchtruim boven buurtschap Dale in Aalten.

Maar dan gaat er iets mis. Wat er precies fout gaat, is niet meer te achterhalen. In de vroege morgenuren van 17 juni 1944 wordt hij dood aangetroffen in een weiland door landbouwer Gerrit Hendrik van Eerden van boerderij ‘t Ruwhof. Mogelijk is Pulfrey na zijn sprong in aanraking gekomen met het vliegtuig of heeft zijn parachute zich niet goed geopend. Vanuit de verte is de plek waar hij is neergekomen goed te zien want Gerrit ziet dat de parachute bol staat van de wind die erin blaast. Er zit een grote scheur in de parachute en met zijn hoofd is Pulfrey verward geraakt in de koorden. Op het identificatieplaatje staat zijn naam vermeld. Hij mist zijn twee vliegerlaarzen.

De brandende Lancaster vliegt nog een klein stukje door en slaat tenslotte te pletter in een weiland achter boerderij Oud Lieftink aan de Heelweg – thans Twenteroute 5 – in Varsseveld. Boordwerktuigkundige Roy Kay wordt vlak voor de crash uit het brandende vliegtuig geslingerd en overleeft als enige. Hij kan danzij hulp van het verzet Aalten terugkeren naar de thuisbasis. Leslie Pulfrey wordt overgebracht naar Varsseveld waar hij samen met zijn collega-bemanningsleden wordt begraven. Op zijn grafsteen staan de woorden: “Deep in our hearts, his memory is kept. We smile with the world, but never forget.”

Peter Rhebergen en Gerrit Hendrik van Eerden junior maken een klein monumentje voor Pulfrey dat in de berm van de Gandvoortweg dichtbij de bewuste vindplek komt te staan. Hier staan sinds 1944 altijd bloemen! Gerrit Hendrik junior met zijn gezin zet deze traditie tot heden voort.

WISCH (VARSSEVELD) GENERAL CEMETERY

Ligging: Plot A. Grave 15.

Categorieën