Dennis Bertram Sach
1923-1943
Geallieerde Gemenebest militair
Is 20 jaar geworden
Geboren op 13-05-1923 in Romford, Essex, UK
Overleden op 13-05-1943 in Rotterdam
Beroep
Militair onderdeel
Bijdragen
De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:
De laatste vlucht van sergeant Dennis Bertram Sach.
In de avond van 12 mei bereidde Dennis zich voor op zijn derde missie. Tijdens de briefing werd het doel bekend, Duisburg, de stad waar Dennis zijn eerste operationele vlucht met succes had volbracht.Die nacht, 13 mei 1943, op zijn 20e...
Lees meer
In de avond van 12 mei bereidde Dennis zich voor op zijn derde missie. Tijdens de briefing werd het doel bekend, Duisburg, de stad waar Dennis zijn eerste operationele vlucht met succes had volbracht.Die nacht, 13 mei 1943, op zijn 20e verjaardag, omstreeks 00:49 uur, steeg Dennis als rugkoepelschutter samen met de andere bemanningsleden op in hun Short Stirling Mk.1, serienr. EF357 en code OJ-V, vanaf de vliegbasis RAF Lakenheath.Na het uitvoeren van het bombardement raakten zij het contact kwijt met hun formatie en moesten daardoor alleen terug naar Engeland vliegen. Zijn piloot, Eric Bass besloot rechtstreeks naar Engeland te vliegen en niet via een omweg over het relatief veilige Egmond aan Zee.Het rechtstreeks aanvliegen op Engeland bracht de bommenwerper daardoor boven de in het Duits-Nederlandse grensgebied gelegen nachtjagerbasis Venlo en verderop in de buurt van het zwaar met luchtafweer verdedigde Rotterdam. Een voordeel hiervan was dat veel Duitse nachtjagers zich niet waagden in een gebied waar veel Duits luchtafweergeschut stond omdat dit ook op hen vuurde.Helaas werd de bommenwerper boven Rotterdam-Kralingen op 4000 meter hoogte onderschept door een nachtjager van 2./NJG1 van Fliegerhorst Venlo, gevlogen door Hans-Dieter Frank. Omstreeks 03:39 uur schoot Frank de bommenwerper in brand waarna deze neerstortte in een parkje tussen de omringende woningen aan de Nieuwe Crooswijkseweg/Boezemlaan.
Dennis en de andere bemanningsleden verloren hierbij allen het leven.
Sluiten
Bron: Boek: "Crash in Crooswijk" (2018) door de Projectgroep EF 357; Boek: "Luftwaffe Night Fighter Combat claims 1939-1945 (2004) door John Foreman e.a.
Geplaatst door Corin Gelderblom op 28 november 2018
Levensloop sergeant Dennis Bertram Sach.
Dennis Bertram Sach werd geboren op 13 mei 1923 in Romford, Essex.
Hij was de zoon van Alfred en Nellie Sach. Dennis groeide op in een groot gezin met twee oudere broers (Alfred en Eric), een oudere zus (Nellie) en een jongere zus (Doreen)....
Lees meer
Dennis Bertram Sach werd geboren op 13 mei 1923 in Romford, Essex.
Hij was de zoon van Alfred en Nellie Sach. Dennis groeide op in een groot gezin met twee oudere broers (Alfred en Eric), een oudere zus (Nellie) en een jongere zus (Doreen). Dennis ging naar Mawney Road School en na het voltooien van zijn school ging hij aan de slag als leerling-timmerman.
In zijn vrije tijd beleefde hij veel plezier bij de Boys Brigade, een met scouting vergelijkbare christelijke jeugdorganisatie.Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in september 1939, namen Alfred en Eric dienst in het leger en bij de Royal Marines. Nellie had een taak bij de Air Raid Precautions (ARP), de luchtbeschermingsdienst.
Dennis was met zijn zestien jaar echter nog te jong om in dienst te gaan.Na zijn achttiende verjaardag meldde hij zich alsnog aan bij de Royal Air Force, waar hij werd opgeleid tot boordschutter. In zijn laatste brief aan zijn jongere zus Doreen schreef hij vol trots over het voltooien van zijn opleiding en zijn promotie tot sergeant.Dennis had een relatie met Iris en het jonge stel had trouwplannen. Het leek Dennis echter een beter idee om het huwelijk uit te stellen tot na de oorlog.Na voltooiing van zijn opleiding tot boordschutter werd Dennis in oktober 1942 geplaatst in de No. 13 Course van No. 26 OTU (Operational Training Unit). Hier werd Dennis ingedeeld bij de bemanning van piloot Eric Bass. Deze trainingseenheid vloog op dat moment met de tweemotorige Vickers Wellington bommenwerper en was gestationeerd op de vliegbasis Buckinghamshire.Op 25 februari 1943 was de opleiding van Dennis en de overige leden van de bemanning afgerond. Dennis en de andere bemanningsleden werden vervolgens overgeplaatst naar No. 1651 O.C.U. (Operational Conversion Unit) voor omscholing naar de eerste viermotorige bommenwerper van de R.A.F, de Short Stirling.Op 4 april 1943 werd Dennis na diens omscholing met de overige bemanningsleden ingedeeld bij het operationele No. 149 (East India) squadron wat was gestationeerd op de vliegbasis RAF Lakenheath in het graafschap Suffolk. Daar wachtte hij op het moment dat hij werd ingedeeld voor zijn eerste operationele vlucht. Door een oogontsteking en ziekenhuis opname van de vliegtuigcommandant en piloot Eric Bass werd echter zijn eerste operationele vlucht uitgesteld.In de nacht van 25 op 26 april 1943 werd Dennis dan eindelijk ingedeeld voor zijn eerste missie. Dennis werd de rugkoepelschutter van de bemanning in hun eigen Short Stirling Mk.1. met serienummer EF357, code OJ-V. Het aanvalsdoel was Duisburg, gelegen in het Ruhrgebied. Deze aanval werd voor het eerst uitgevoerd met meer dan 500 bommenwerpers. Aan boord van hun bommenwerper bevond zich ook wing-commander Graeme Harrison omdat de piloot Eric Bass slechts één eerdere operationele vlucht had uitgevoerd en daardoor ervaring miste. Het doelgebied dat makkelijk vindbaar was, werd brandend achtergelaten waarna zij behouden terugkeerden.In de nacht van 4 op 5 mei 1943 vloog Dennis zijn tweede missie.
Het aanvalsdoel was Dortmund en werd door de heldere hemel gemakkelijk gevonden. De piloot Eric Bass wist uit de schijnwerpers van de vele zoeklichten nabij het doelwit te blijven waarna alsnog met succes de bommen op het doel konden worden afgeworpen.Tijdens de terugvlucht werd omstreeks 01:36 door de staartschutter Evans gezien dat een Duitse nachtjager van achteren en van onderen de bommenwerper naderde voor een aanval. De staartschutter Evans opende direct het vuur waarop de piloot Eric Bass de bommenwerper in een kurketrekker beweging snel liet dalen. Hierop brak de Duitse nachtjager de aanval af en bereikten zij eindelijk alsnog veilig de thuisbasis.
Sluiten
Bron: Boek: "Crash in Crooswijk" (2018) door de Projectgroep EF 357.
Geplaatst door Corin Gelderblom op 28 november 2018