Francis George Salter

1921-1943

0

Geallieerde Gemenebest militair

Is 21 jaar geworden

Geboren op 24-10-1921 in Islington, Londen, UK 

Overleden op 13-05-1943 in Rotterdam 



Militair onderdeel

Bijdragen

De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:

De laatste vlucht van sergeant Francis George "Tommy" Salter.

In de avond van 12 mei 1943 bereidde “Tommy” Salter zich voor op zijn vijfde missie. Tijdens de briefing werd het doel bekend, Duisburg, de stad welke hij met zijn piloot Eric Bass eerder op 26 april 1943 ook had gebombardeerd.Die nacht, 13 mei... Lees meer
In de avond van 12 mei 1943 bereidde “Tommy” Salter zich voor op zijn vijfde missie. Tijdens de briefing werd het doel bekend, Duisburg, de stad welke hij met zijn piloot Eric Bass eerder op 26 april 1943 ook had gebombardeerd.Die nacht, 13 mei 1943, omstreeks 00:49 uur, steeg “Tommy” Salter met de overige leden van de bemanning in hun Short Stirling Mk.1, serienummer EF357 en code OJ-V, op vanaf hun thuisbasis, de vliegbasis RAF Lakenheath. Na het uitvoeren van het bombardement raakten zij het contact kwijt met hun formatie en moesten daardoor alleen terug naar Engeland vliegen. Gezagvoerder en piloot Eric Bass besloot rechtstreeks naar Engeland te vliegen en niet via een omweg over het relatief veilige Egmond aan Zee. Het rechtstreeks aanvliegen op Engeland bracht de bommenwerper daardoor wel boven de in het Duits-Nederlandse grensgebied gelegen nachtjagerbasis Venlo en verderop in de buurt van het zwaar met luchtafweer verdedigde Rotterdam.Een voordeel van een met luchtafweer verdedigd gebied was dat veel Duitse nachtjagers zich daar niet waagden omdat er een groot risico om door eigen vuur te worden getroffen. Helaas werd de bommenwerper toch boven Rotterdam-Kralingen op 4000 meter hoogte onderschept door een nachtjager Deze nachtjager behoorde tot 2./NJG1 van Fliegerhorst Venlo en werd gevlogen door Hauptman Hans-Dieter Frank.Omstreeks 03:39 uur schoot Frank de bommenwerper in brand waarna al cirkelend neerstortte in een parkje gelegen tussen de woningen aan de Nieuwe Croosewijkseweg/ Boezemlaan. De gehele bemanning, waaronder ook "Tommy" Salter verloor daarbij het leven. Sluiten
Bron: Boek: "Crash in Crooswijk" (2018) door de Projectgroep EF 357; Boek: "Luftwaffe Night Fighter Combat claims 1939-1945 (2004) door John Foreman e.a.

Geplaatst door Corin Gelderblom op 23 november 2018

A13d016a4628b4dcd7800e45e8bbd53d v1

Levensloop sergeant Francis George "Tommy" Salter

Francis George Salter werd geboren op 24 oktober 1921 in Islington, Londen. Hij was de zoon van Frank en Caroline Salter. Francis was de oudste in het gezin met één broer en vijf zussen. Hij was acht jaar oud toen zijn jongere zusje Cissie... Lees meer
Francis George Salter werd geboren op 24 oktober 1921 in Islington, Londen. Hij was de zoon van Frank en Caroline Salter. Francis was de oudste in het gezin met één broer en vijf zussen. Hij was acht jaar oud toen zijn jongere zusje Cissie overleed. Francis werd in de familie steevast bij zijn bijnaam, Tommy, genoemd. Hij had amper zijn school afgerond toen de oorlog uitbrak.Kort daarna meldde Tommy zich aan bij de Royal Air Force. Op 2 mei 1942 trouwde Tommy met de dan 19-jarige Hilda King. Het echtpaar kon slechts weinig tijd met elkaar doorbrengen, aangezien Tommy volop in training was.Op 20 november 1942 begon hij aan zijn opleiding tot boordwerktuigkundige (Flight Engineer) Na voltooiing van zijn opleiding werd hij op 26 februari 1943 overgeplaatst naar No. 1651 O.C.U. (Operational Conversion Unit) Hier werd Tommy ingedeeld bij de bemanning van Eric Bass.Na de conversietraining op de viermotorige Short Stirling werd Tommy met de andere bemanningsleden op 4 april 1943 ingedeeld bij het RAF No. 149 (East India) squadron dat vloog vanaf de vliegbasis RAF Lakenheath, gelegen in het graafschap Suffolk.Door een oogontsteking en ziekenhuisopname van de vliegtuigcommandant en piloot Eric Bass werd de eerste operationele vluchten van de bemanning uitgesteld. Door het ontbreken van een boordwerktuigkundige in een andere bemanning verving "Tommy" Salter dit bemanningslid.In de nacht van 16 op 17 april 1943 maakte Tommy hierdoor zijn eerste operationele vlucht. Het doel van die nacht was een spoorwegknooppunt in de stad Mannheim dat op lage hoogte uitgevoerd moest worden. De bommenwerper waarin "Tommy" zat voerde de aanval zonder problemen uit en keerde onbeschadigd terug.Enkele dagen later in de nacht van 20 op 21 april 1943 maakte "Tommy"' wederom als vervangend boordwerktuigkundige met deze zelfde bemanning zijn tweede operationele vlucht. In de bommenwerper was zijn eigen piloot, Eric Brass, aanwezig als copiloot die daarmee zijn eerste operationele vlucht maakte om ervaring op te doen. Het doel die nacht was de Heinkel fabriek in het Noord-Duitse Rostock. Door de hevige rookontwikkeling boven het doel werd het bombardement op instrumenten uitgevoerd. De bommenwerper keerde veilig terug naar RAF Lakenheath.In de nacht van 25 op 26 april 1943 volgde de derde missie van Tommy en de eerste met de voltallige bemanning van Eric Brass. Deze aanval werd voor het eerst uitgevoerd met meer dan 500 bommenwerpers. Het aanvalsdoel die nacht was Duisburg, gelegen in het Duitse Ruhrgebied. het doelgebied dat makkelijk vindbaar was, werd brandend achtergelaten waarna zij behouden terugkeerdenIn de nacht van 4 op 5 mei 1943 vloog "Tommy" zijn vierde missie met overige bemanningsleden. Het aanvalsdoel was Dortmund en werd door de heldere hemel gemakkelijk gevonden. Vliegtuigcommandant en piloot Eric wist uit de schijnwerpers van de vele zoeklichten nabij het doel te blijven waarna alsnog met succes de bommen op het doel konden worden afgeworpen.Tijdens de terugvlucht werd omstreeks 01:36 door de staartschutter Evans gezien dat een Duitse nachtjager van achteren en van onderen de bommenwerper naderde voor een aanval. De staartschutter Evans opende hierop direct het vuur waarna de piloot Eric Bass de bommenwerper in een kurketrekkerbeweging snel liet dalen. Hierop brak de Duitse nachtjager de aanval af en bereikten zij eindelijk alsnog veilig hun thuisbasis. Sluiten
Bron: Boek: "Crash in Crooswijk" (2018) door de Projectgroep EF 357.

Geplaatst door Corin Gelderblom op 21 november 2018

Voeg zelf een monument toe

Log in om een monument toe te voegen

Voeg zelf een bijdrage toe

Log in om een bijdrage toe te voegen

ROTTERDAM (CROOSWIJK) GENERAL CEMETERY


Vak/rij/nummer LL235-36
FC9C0C6F-9D23-4B45-81F8-B3C8E4DAB79E.jpeg

Ligging: Plot LL. Row 2. Joint grave 35-36.

Categorieën

Menu