James Michael Wells
1911-1940
Militair onderdeel
Bijdragen
De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:
Herdenkingsplaats veldgraven S/L. J.M. Wells en A/G. B.A. Kidd.
De veldgraven van squadronleider Jimmy Wells en airgunner Basil Kidd groeide in de begin tijd van de bezetting uit tot een herdenkingsmonument. Later in de oorlog bracht de Duitse bezetter de lichamen van de omgekomen bemanningsleden over naar de...
Lees meer
De veldgraven van squadronleider Jimmy Wells en airgunner Basil Kidd groeide in de begin tijd van de bezetting uit tot een herdenkingsmonument. Later in de oorlog bracht de Duitse bezetter de lichamen van de omgekomen bemanningsleden over naar de Algemene Begraafplaats Crooswijk in Rotterdam-Crooswijk waar zijn nog steeds rusten.
Sluiten
Bron: Foto via Rob Lampen van Stichting Archief Historisch Heijplaat.
Geplaatst door Corin Gelderblom op 28 april 2019
Crashlocatie Bristol Blenheim 1F L6616; code BQ-R,
Heijschedijk, 10 mei 1940 te 13:15 uur stortte het Engelse gevechtsvliegtuig neer op De Hey, destijds Rotterdam-Pernis, thans Rotterdam-Heijplaat.
Bron: Via Rob Lampen van Stichting Archief Historisch Heijplaat
Geplaatst door Corin Gelderblom op 28 april 2019
Geboorteakte J.M. Wells
Zowel op de grafsteen als op de websites van de Oorlogsgravenstichting en de CWGC stond als leeftijd 31 jaar. Uit het onderzoek van Hans Onderwater in 1981 bleek dat Jimmy Wells geboren zou zijn op 25 februari 1911. Jimmy Wells zou dan 29 jaar oud...
Lees meer
Zowel op de grafsteen als op de websites van de Oorlogsgravenstichting en de CWGC stond als leeftijd 31 jaar. Uit het onderzoek van Hans Onderwater in 1981 bleek dat Jimmy Wells geboren zou zijn op 25 februari 1911. Jimmy Wells zou dan 29 jaar oud zijn geweest toen hij sneuvelde. In overleg met de CWGC is de geboorteakte opgevraagd bij de Engelse overheid via de website: www.gov.uk/government/publications/hmpo-privacy-information-notice. Uit de bijgevoegde geboorteakte bleek dat Jimmy Wells 29 jaar oud was toen hij sneuvelde in Rotterdam-Heijplaat. De CWGC gaf aan dat de leeftijd in de administratie per direct werd aangepast, doch de wijziging op de grafsteen zou 18 maanden kunnen gaan duren.
Sluiten
Bron: Eigen onderzoek.
Geplaatst door Corin Gelderblom op 28 april 2019
Levensloop Squadronleider (majoor) Jimmy Wells.
James Michael “Jimmy” Wells werd geboren op 25 februari 1911 als zoon van Sir Richard Wells en Lady Wells. Zijn vader was lid van het Lagerhuis waarin hij Bedford vertegenwoordigde en een gerespecteerde staat van dienst opbouwde als parlementariër...
Lees meer
James Michael “Jimmy” Wells werd geboren op 25 februari 1911 als zoon van Sir Richard Wells en Lady Wells. Zijn vader was lid van het Lagerhuis waarin hij Bedford vertegenwoordigde en een gerespecteerde staat van dienst opbouwde als parlementariër voor de Conservatieve Partij. Jimmy groeide op in een gezin van elf personen in het ouderlijk buiten, The Grange.Hij bezocht achtereenvolgens Bedford School en Pembroke College. Hij blonk uit in roeisport en nam deel aan de Lent Races en de gerenommeerde “Head of the River” wanneer hij als jong student Cambridge bezoekt. Gedurende zijn studententijd ontwaakte zijn passie voor de vliegerij.Jimmy Wells ontwikkelde zich tot een bekwaam vlieger die door de vele stunts welke hij met een vliegtuig kon uithalen, tot één van de beste piloten van de Auxiliary Air Force (AuxAF) werd gerekend. Hij was koel en teruggetrokken en had naast vliegen maar één hobby, de ukele.Zijn liefde voor de ukele bracht hem in contact met de toen beroemde George Formby, een virtuoos op de banjolele. Urenlang speelden de student en de komiek duetten op hun snaarinstrumenten.De vriendschap had tot gevolg dat Formby voor zijn grootste succesfilm: “It’s in the Air”; een beroep deed op Jimmy. In deze film speelde Formby de rol van een George Brown, een onhandige Engelsman die wanhopig probeert een baantje te vinden als luchtbeschermer. Vanwege zijn problemen om links en rechts te onderscheiden wordt hij geweigerd. Door een vergissing belandt hij in het uniform van zijn aanstaande zwager op een RAF basis waar hij de meest dwaze avonturen beleeft en de commandant, een sergeant majoor, en de manschappen op het vliegveld door zijn clowneske gedrag tot waanzin brengt.Hoogtepunt is een lange scene waarin George door vergissing in de cockpit van een nieuwe Hawker Hart belandt en daarmee geheel tegen zijn wil opstijgt en allerlei doldrieste stunts uithaalt onder het oog van een hoge ambtenaar van het Ministerie van Luchtvaart. De stunts in de film werden gedaan door Jimmy die ook nog in enkele scenes in de film te zien was als echte testvlieger.Tekenend voor Wells is hetgeen een familievriend, Lord Lloyd, later voor zijn herdenking zou schrijven: “Hij was een man die allen inspireerde door te gaan op de ingeslagen weg. Een man, die anderen leerde pal te staan voor dat wat werkelijk belangrijk was.”Nadat Jimmy Wells was bevorderd tot Squadron Leader (majoor) kreeg hij het bevel over het RAF. No. 600 Squadron dat zijn basis had op RAF Station Manston. Daar meldde Jimmy zich op 18 februari 1940 en nam het commando over van Squadron Leader G.L.S. DawsonJimmy Wells was de tweede van drie broers die zouden sneuvelen tijdens de oorlog. De andere broers waren Lt. Cdr. Christopher Hayward Wells (Wing Commander bij de Royal Navy) en Major (majoor) Thomas Clapper Wells.Lt. Cdr Wells was 30 jaar oud toen hij op 8 juni 1940 sneuvelde terwijl hij gestationeerd was aan boord van het Britse vliegdekschip HMS Glorious.
Hij trouwde als enige van de broers Christine Wells van Toronto, Canada.Major Wells, Jimmy's andere broer, sneuvelde op 13 februari 1942 toen hij dienst deed dienst bij het 5th Battalion van het Bedfordshire en Hertfordshire regiment dat gelegerd was in Singapore. Tijdens een observatiemissie kreeg hij een schot in zijn hoofd dat hem fataal werd.
Sluiten
Bron: Boek: "En toen was het stil."; (1981) door Hans Onderwater. "A detailed history of RAF Manston 1931-1940" van J. Bamford, J. Wiliams en P. Callagher (2015)
Geplaatst door Corin Gelderblom op 17 maart 2019
Historisch kader.
Op 10 mei 1940 omstreeks 11:30 Engelse tijd kreeg de B-flight van het RAF(VR) 600 squadron “City of London” de opdracht voor een aanval op vliegveld Waalhaven in Rotterdam-Zuid. Kort daarvoor, om 11:00 uur, had de Flight de Readiness Alert...
Lees meer
Op 10 mei 1940 omstreeks 11:30 Engelse tijd kreeg de B-flight van het RAF(VR) 600 squadron “City of London” de opdracht voor een aanval op vliegveld Waalhaven in Rotterdam-Zuid. Kort daarvoor, om 11:00 uur, had de Flight de Readiness Alert overgenomen van A-Flight.Eerder die ochtend was dit vliegveld door Duitse eenheden veroverd. Toen het verzoek van de NL regering binnenkwam bij de RAF werd B-Flight van RAF No. 600 Squadron aangewezen om de aanval uit te voeren.Het squadron was uitgerust met verouderde Bristol Blenheim Mk.1F jacht- vliegtuigen die geheel ongeschikt waren als lange afstandsjager. Dit leidde ertoe dat Jimmy Wells er op stond dat hijzelf de aanval op Waalhaven zou leiden. Het vliegtuig van Jimmy Wells zou als enige een derde bemanningslid aan boord hebben, namelijk de navigator sergeant John N. Davis.
Alle navigators van de andere vliegtuigen liet hij achter op RAF Manston.
Hoe hij zich daarbij moet hebben gevoeld zal echter altijd onbekend blijven.De B-flight steeg met zes vliegtuigen op vanaf hun thuisbasis Manston, gelegen in het graafschap Kent. Nadat het toegezegde jager escorte niet op de afgesproken tijd en plaats verscheen, besloot Jimmy Wells de aanval alsnog door te zetten en vloog naar het bezette Vliegpark Waalhaven aan de rand van Rotterdam-Zuid.Jimmy Wells vloog op een hoogte tussen de 3000-4000 voet (900-1200 meter) over de Noordzee aan het hoofd van de in twee secties van drie vliegtuigen verdeelde formatie.Hun vliegtuig was de Bristol Blenheim Mk.1F met serienummer L6616 en voorzien van de code BQ-R. Jimmy Wells werd gevolgd door de Blenheim BQ-N van P/Os Haine en Kramer en de Blenheim BQ-? van Hayes en Holmes.Kort voor het bereiken van het vliegveld werden de formatie onderschept door 12 Duitse tweemotorige Messerschmitt’s Me-110s van de 3e Groep van het 1e Zerstörergeschwader (3./ZG.1) onder leiding van Hauptman (kapitein) Werner Streib van Fliegerhorst Kirchellen. Desondanks slaagden zij het vliegveld te bereiken en één aanal uit te voeren op de gelande Duitse transportvliegtuigen.Vrijwel direct daarna werden zij in het daarop volgende luchtgevecht neergeschoten. Jimmy Wells wist nog voldoende hoogte te winnen waardoor navigtor John Davis de kans kreeg het brandende vliegtuig per parachute te verlaten. Jimmy Wells en zijn boordschutter Basil Kidd stortten neer aan de Heijsedijk in het buurtschup De Hey, thans gelegen in de Rotterdamse wijk Heijplaat (destijds Pernis) Beiden vliegers kwamen daarbij om het leven.Later bleek dat zij waren neergeschoten door de Duitse piloot Leutnant (2e luitenant) Knacke en diens boorschutter Kurt Bundrock.
Sluiten
Bron: Boeken: "Gentlemen in Blue" (1997) en "En toen was het stil" (1981) door Hans Onderwater; www.tracesofwar.nl; www.zuidfront-holland1940.nl
Geplaatst door Corin Gelderblom op 17 maart 2019