Elizabeth Geertruida de Graaf

Overleden op 03-03-1945 in Den Haag

Laatste adres
Charlotte de Bourbonstraat 12

Ter nagedachtenis van Elizabeth Geertruida de Graaf . Slachtoffer van het 3 maart 1945 bombardement Bezuidenhout Den Haag.

Elizabeth is de dochter van Johannes de Graaf en Elizabeth Hendrina Johanna van Veen. Ze woont sinds 15 mei 1924 in Den Haag bij haar zuster Francina en zwager. Haar zwager komt te overlijden maar Elizabeth blijft altijd bij haar zus wonen ook als die hertrouwt. Na het bombardement van 3 maart is Elizabeth met haar zus en zwager vermist. Johannes Cornelis Vonk is als voorman van de technische noodhulp met een ploeg werkvolk bezig met opruimingswerkzaamheden. Hij krijgt van de Gemeentewerken de opdracht te gaan zoeken naar beenderresten van drie personen in het perceel Charlotte de Bourbonstraat no. 12. Na enige tijd werken vonden ze op 27 maart een stuk verbrand vlees met beenderen, zeer waarschijnlijk afkomstig van een mens, en dit is ingeleverd bij de Technische noodhulp. Echter deze vondst komt nooit aan bij het identificatiebureau. Vervolgens heeft men op 9 en 10 april twee beenderresten gevonden, bij de ene lagen corset baleinen en bij de andere lag een sleutelring met twee sleutels. De beenderresten met de sleutels worden toegewezen aan haar zwager. De beenderresten met de corset baleinen worden toegewezen aan Elizabeth daar ze altijd een corset droeg. Daar haar zuster tijdens de werkzaamheden in de ochtend nooit een corset droeg (dat was haar te lastig) worden de gevonden restanten van 27 maart toegewezen aan haar zus Francina. Echter die zijn verdwenen. De beenderresten van Elizabeth worden op 4 april 1946 afgegeven aan de familie waarbij slachtoffernummer 424 "opeens" bestaat uit dl.1 en dl.2, Elizabeth en Francina.

HGA, Archief 1165 01 inventaris 152 EN OF 153 LBD 1945 Kaartsysteem bombardement 3 maart, Slachtofferkaart 424 7-3 dl.2

Dit slachtoffer is opgenomen in het 3 maart 1945 Bezuidenhout bombardement register door Stichting WO2 Sporen komende uit het onderzoek naar Haagse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.

Heeft u meer informatie over dit slachtoffer of heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met Stichting WO2 Sporen.

Info@wo2sporen.eu

Bron: Haags Gemeente Archief