Jan Hendrik Bögeholtz

Overleden op 03-03-1945 in Den Haag

Laatste adres
Bezuidenhoutscheweg 241

Over Jan Hendrik Bögeholtz.

Bescherming werd niet geboden. Opdat wij niet vergeten... Laatst bekende adres: Bezuidenhoutseweg 241 te Den Haag (Bezuidenhout). Locatie van overlijden: Willem van Oudhoornstraat 1 te Den Haag (Bezuidenhout). Locatie laatste rustplaats:... Lees meer

Bescherming werd niet geboden. Opdat wij niet vergeten...

Laatst bekende adres: Bezuidenhoutseweg 241 te Den Haag (Bezuidenhout).

Locatie van overlijden: Willem van Oudhoornstraat 1 te Den Haag (Bezuidenhout).

Locatie laatste rustplaats: Onbekend.

Overige gegevens:

Website-vermelding:

- Dodenboek Bezuidenhout

Bronnen:

- Open Archieven.

- Stichting WO2 Sporen.

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 03 juli 2020

Ter nagedachtenis van Jan Hendrik Bögeholtz. Slachtoffer van het 3 maart 1945 bombardement Bezuidenhout Den Haag.

Jan Hendrik Bögeholtz is de zoon van de Predikant Jacob Hendrik Bögeholtz en Anna Margarétha Brockmann. Al op jonge leeftijd, in 1912, verliest Jan zijn vader. Hij doet de HBS en wordt kantoorbediende. Voor die tijd is hij een flinke vent van 1,83 mrt en op 1 juni 1920 wordt hij geschikt verklaard voor militaire dienst bij de Grenadiers, Regiment Wielrijders of de Infanterie Korps motordienst.

Op 4 augustus vertrekt Jan vanuit Amsterdam op de boot van de SS Prins der Nederlanden naar Tandjong Priok in Batavia. Hij is onder andere werkzaam bij de Factory der Nederlandse Handelsmaatschappij in Djokjakarta in Batavia en in Kota-Radja in Atjeh. In 1929 heeft hij ook nog een Europees verlof.

In 1937 komt zijn moeder in Nederland te overlijden maar het is pas waarschijnlijk in 1939 of begin 1940 dat hij terugkomt naar Nederland. Hij is werkzaam als importeur van conserven maar het is onduidelijk of hij direct in Den Haag gaat wonen, Hij woont in ieder geval op de Bezuidenhoutscheweg. Eerst in het pension bij Helen Kalff op nummer 265 B en vervolgens in een pension op nummer 241. Jan is nog steeds ongehuwd al bestaat er voor de buitenwereld het vermoeden dat hij levenspartner is van Sophia Maria Alida van Son, de pensionhoudster van de Bezuidenhoutscheweg 241.

Midden februari 1945 verhuist Jan, samen met Sophia en haar dienstmeisje Margaretha Cornelia Maris de Keizer (Greta) naar het pension van Johanna de Jonge in de Willem van Oudshoornstraat 1. Sophia en Greta krijgen de achterkamer op de begane grond in het privé gedeelte van Johanna en Jan komt op de tweede etage te wonen. Ze blijven echter volgens het bevolkingsregister officieel wonen op de Bezuidenhoutscheweg 241. Op 27 februari 1945 komt ook de pensionhoudster Helen Kalff samen met haar broer Willem Kalff overdag wonen op de 2de etage van Willem van Oudshoornstraat 1. Hun woning aan de Bezuidenhoutscheweg 265 B is onveilig is en heeft de laatste maanden ernstige oorlogsschade opgelopen en dreigt onbewoonbaar te worden. De bombardementen zijn in de tweede helft van februari op Den Haag en voornamelijk op het Bezuidenhout in hevigheid toegenomen en vinden uitsluitend overdag plaats. Helen en Willem Kalff laten zich wel officieel inschrijven op de Willem van Oudshoornstraat 1.

Op 3 maart 1945 is het bombardement op het Bezuidenhout in Den Haag. Er zijn op dat moment 10 mensen woonachtig in de Willem van Oudshoornstraat 1 waarvan er twee die ochtend vroeg zijn vertrokken, maar er zijn ook drie bezoekers. Tijdens het bombardement staande meeste personen op of onder de trap. Jan staat waarschijnlijk in de woonkamer bij het raam. Door een bominslag achter stort de achtergevel in en wordt de voorgevel naar buiten geslagen waardoor de vloeren en het dak gedeeltelijk instorten. Jan en Helen Kalff worden waarschijnlijk door de luchtdruk naar buiten geslingerd. Jan Bögeholtz ligt onder het puin en uitsluitend één been steekt uit. Helen Kalff ligt zonder hoofd boven op het puin. De branden die op 3 maart na het bombardement volgen zorgen ervoor de Jan volledig verast en daardoor staat hij als vermist. Het lichaam van Helen ligt op het puin ligt voor de woning, bovenwinds. Dit in combinatie met de regen op 3 maart heeft ervoor gezorgd dat het lichaam pas op of na 6 maart wordt gegrepen door het vuur.

Indien er nog beenderresten zijn gevonden van Jan is er waarschijnlijk geen proces-verbaal van opgemaakt en zijn ze anoniem terecht zijn gekomen in het verzamelgraf op de Algemene begraafplaats Den Haag, Bezuidenhout monument B/R6/30. Hier zijn een groot aantal onbekende en bekende slachtoffers begraven.

Na het bombardement zijn er zes slachtoffers gevallen in de Willem van Oudshoornstraat 1. (Vijf van de 10 bewoners zijn overleden). Naast Jan zijn dat;

Johannes Franciscus van der Vijver

Hele Wilhelmina Kalff

Sophia Maria Alida van Son

Johanna de Jonge

en een bezoeker

Petrus Gerardus Joannes Marie van der Vijver

De Residentiebode 28 maart 1945

HGA, Archief 0610 01 inventaris 2289 Gemeentebestuur 1945 nov schouwarts

Het Vaderland 29 juli 1954

HGA, Archief 1165-01 inventaris 150 Vermist op adreskaart

Dit slachtoffer is opgenomen in het 3 maart 1945 Bezuidenhout bombardement register door Stichting WO2 Sporen komende uit het onderzoek naar Haagse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.

Heeft u meer informatie over dit slachtoffer of heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met Stichting WO2 Sporen.

info@wo2sporen.eu

Bron: Haags Gemeente Archief en Delpher