Francina Louisa Sophia Helena Ochsendorf-de graaf

Overleden op 03-03-1945 in Den Haag

Laatste adres
Charlotte de Bourbonstraat 12

Ter nagedachtenis van Francina Louisa Sophia Helena Ochsendorf de Graaf. Slachtoffer van het 3 maart 1945 bombardement Bezuidenhout Den Haag.

Francina is de dochter van Johannes de Graaf en Elizabeth Hendrina Johanna van Veen. Ze is weduwe van Wilhelmus Cornelis Duchateau en hertrouwt op 3 oktober 1928 in Den Haag met Dirk Reinier Ochsendorf. Ze woont sinds 15 mei 1924 in Den Haag en haar zuster Elizabeth is altijd bij haar inwonend geweest. Na het bombardement van 3 maart is Francina met haar echtgenoot en zuster vermist. Johannes Cornelis Vonk is als voorman van de technische noodhulp met een ploeg werkvolk bezig met opruimingswerkzaamheden. Hij krijgt van de Gemeentewerken de opdracht te gaan zoeken naar beenderresten van drie personen in het perceel Charlotte de Bourbonstraat no. 12. Na enige tijd werken vonden ze op 27 maart een stuk verbrand vlees met beenderen, zeer waarschijnlijk afkomstig van een mens, en dit is ingeleverd bij de Technische noodhulp. Echter deze vondst komt nooit aan bij het identificatiebureau. Vervolgens heeft men op 9 en 10 april twee beenderresten gevonden, bij de ene lagen corset baleinen en bij de andere lag een sleutelring met twee sleutels. De beenderresten met de sleutels worden toegewezen aan haar man Dirk Reinier. De beenderresten met de corset baleinen worden toegewezen aan haar zus Elizabeth daar die altijd een corset droeg. Francina droeg tijdens de werkzaamheden in de ochtend nooit een corset, dat was haar te lastig. De gevonden restanten van 27 maart worden toegewezen aan Francina. Echter die zijn verdwenen. De beenderresten van Elizabeth worden op 4 april 1946 afgegeven aan de familie waarbij slachtoffernummer 424 "opeens" bestaat uit dl.1 en dl.2, Elizabeth en Francina.

NL-HaHGA 1165 01 inventaris 152 EN OF 153 LBD 1945 Kaartsysteem bombardement 3 maart, Slachtofferkaart 424 7-3 dl.1

Dit slachtoffer is opgenomen in het 3 maart 1945 Bezuidenhout bombardement register door Stichting WO2 Sporen komende uit het onderzoek naar Haagse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.

Heeft u meer informatie over dit slachtoffer of heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met Stichting WO2 Sporen.

Info@wo2sporen.eu

Bron: Haags Gemeente Archief