Johan Wilhelm Broens

Slachtoffer van de oorlog

Geboren op 09-05-1929 in Voorburg

Overleden op 27-11-1944 in Den Haag

Johan Wilhelm Broens, Graf gevonden door Stichting WO2 Sporen en geplaatst bij de Oorlogsgravenstichting.

Johan Wilhelm Broens, geboren 9 mei 1929 te Voorburg, is de zoon van de adjunct-commies ter gemeentesecretarie, Franciscus Antonius Broens (06.10.1894, Arnhem) en Pleuntje Elizabeth van Ooijen (19.09.1899, Oud Beijerland). Johan is enigst kind en het gezin is op 7 juni 1934 vanuit Voorburg verhuist naar de Johannes Camphuijsstraat 219 te Den Haag.

In september 1944 wil de Nederlandse regering de Duitse troepentransporten stilleggen d.m.v. een spoorwegstaking. Personeel van de Nederlandse spoorwegen geven gehoor aan de oproep en duiken onder. In reactie hierop gaan de Duitser met eigen treinen en personeel hun troepen verplaatsten. Het resultaat is wel, ook door Duits ingrijpen, dat het vervoer van voedsel en brandstofstof naar het Westen van Nederland sterk stagneert. De kolenproductie in Nederland is afhankelijk van de mijnindustrie in Limburg maar door de geallieerde opmars in het Zuiden komt ook deze volledig stil te liggen. Het verwarmen van de huizen en het koken komen hierdoor erg onder druk te staan. De elektriciteitsvoorziening die afhankelijk is van kolen wordt in oktober 1944 afgesloten en niet veel later volgt ook het gas. De gaarkeukens kunnen nog warme maaltijden aanbieden maar het verwarmen van de woning is door de prijs van kolen op de zwarte markt onbetaalbaar. Er ontstaat in Den Haag een grootschalige illegale kap van bomen in, straten, parken en bosjes. Maar ook de houtbestrating en leegstaande huizen in het sperrgebiet worden massaal gesloopt. Ook het eigen interieur van de woningen verdwijnt uiteindelijk in de houtkachel.

In het sperrgebiet werd sowieso geschoten op “houtdieven” maar ook indien Duitse militaire operaties en installaties in gevaar kwamen schoot de Duitse Wehrmacht, vaak zonder waarschuwing. Burgerwachten, Landwacht (Jan Hagel) en de Haagse politie konden de massale kamp van bomen niet voorkomen. Medio november 1944 kwam het bevel van de Duitse bezetter dat ook de Haagse politie zonder waarschuwing moest schieten op “houtdieven”.

“In verband met de vele houtdiefstallen in de Scheveningsche boschjes deelt de officier van dienst mede dat er onvoorwaardelijk op degene zal geschoten worden…”

Rapportenboeken van Inspectie II A 1-2-3
“Op 27 november 1944 om 17:05 uur meldt de telefoniste dat in de Scheveningse bosjes nabij de Sparreweg een jongen door de Duitse Politie is neergeschoten. De Feldgendarmerie en de Politiebataljon der Grüne Polizei (Ordnungspolizei - Duitse reguliere politie) zijn telefonisch in kennis gesteld maar aldaar bleek niets te zijn gemeld.”

“Bij aankomst ter plaatse bleek de jongen reeds te zijn overleden. De G.G.D. vervoerde het lijk naar het Ziekenhuis Zuidwal. Een dokter van dienst constateerde den dood. De jongen blijkt genaamd te zijn Johan Wilhelm Broens geb. te Voorburg, 9 mei 1929, studerend, won. Joh, Camphuysstraat 219 alhier. Het lijk werd door den vader Franciscus Anthonius Broens in het ziekenhuis herkend. Het slachtoffer blijkt gedood te zijn door een schot in de hartstreek. Mede werd een jongen, genaamd Franciscus Johannes Marie Bierhoff, oud 12 jaar wonende Johannes Camphuysstraat 207 alhier, door een schot aan het rechterbovenbeen gewond. Deze jongen is weggelopen en door zijn huisarts behandel (vleeschwond). Beide slachtoffers blijken met 4 andere jongens uit de Joh. Camphuysstraat in de Scheveningsche boschejes nabij de Sparreweg aan het houtsprokkelen te zijn geweest. Volgens verklaring van de jongens, werden onverwacht 2 schoten gelost, zonder voorafgaande waarschuwing. Zij zagen niet wie er schoot. Na het schieten heeft Casparna Wilh. Hassing, oud 15 jaar, wonende Joh. Camphuysstraat 209 alh. die zag dat Johan W. Broens getroffen was, via een onb. Dr. In de Riouwstraat alh. de GG en G.dienst gewaarschuwd. Gerard van Delft, 15 jaar, won. alh. Denneweg 69, verklaarde te hebben gehoord, dat een Duitse militair (verm. Grüne Polizei) eenige schreeuwen gaf en daarma 2 of 3 maal een schot loste. “

Rapportenboeken v d Geüniform Politie 1e sectie (Laan Copes van Cattenburch)
“17.10 uur Gemeld wordt dat in de Schev. Boschjes v.d. Bankastr. Een man is aan geschoten door een patrouille van de Duitsche politie. G.G.D. is reeds daarheen Opper-w.m de Vriend denvaarts gezonden. W. Cdt recherche k.g.g.”

“18.00 uur Opperwachtm. De Vriend meldt inverb. met sub 17:10 dat te +/- 17u door een Duitsch politieman werd geschoten op houtdieven in de Schev. Boschjes. Een onbekend gebleven burger werd aangeschoten terwijl een jongen van +/- 14 jr. verm. genaamd Johannes Broens won. Joh. Camphuysstr 219 werd gedood. De GGD vervoerde het lijk naar den Zuidwal. Getuige GvDelft 12 jr. Denneweg 69. De rech. was ter plaatse. Off v.D. k.g.g.”

Stichting WO2 Sporen convenantpartner van de Oorlogsgravenstichting

Bron: Haags Gemeente Archief