Fritz Gerhard Marie Conijn

Beroep

Onderscheiding
Verzetskruis

Onze website en de database erachter zijn recent helemaal vernieuwd.

Wij werken op dit moment hard om de laatste puntjes op de i te zetten. Zo zijn nog niet alle bijdrages gekoppeld aan de persoonskaarten. Mocht u nog iets missen, dat kunnen wij u ervan verzekeren dat er hard wordt gewerkt om dit te herstellen.

Ook de bestelprocedure van de bloemen is vereenvoudigd. Mocht het bestellen van een bloemlegging toch niet lukken, neemt u dan contact met ons op.

In Memoriam

Frits Conijn
Bron: Krant Mededelingen van C.B. en L.O. nummer 64, 13 oktober 1945; Collectie Stichting Oud Indiëgangers Meppel

Geplaatst door Richard Spraakman Voorzitter Stichting Oud Indiëgangers Meppel op 01 november 2021

Fritz Gerhard Marie Conijn, (Alkmaar, 27 juni 1923 - Vught, 6 september 1944)

Fritz Gerhard Marie Conijn, (Alkmaar, 27 juni 1923 - Vught, 6 september 1944) was een Nederlands verzetsstrijder tijdens de Tweede Wereldoorlog. Conijn verschafte hulp aan onderduikers. Hij was werkzaam in het NSF en de LO in Alkmaar. Vanaf 1943 was Conijn actief in de KP's van Noord-Holland en Amsterdam. Conijn nam deel aan overvallen op wapen- en bonnentransporten. Hij werd gearresteerd bij een poging om de gevangengenomen Henri Scharrer los te kopen op 29 augustus 1944 in Amsterdam. Op 6 september 1944 werd hij gefusilleerd te Vught. Na de oorlog werd hem postuum het Verzetskruis toegekend. prof. dr. Doeko Bosscher, Haast om te sterven. Het korte leven van verzetsman Fritz Conijn, Bert Bakker, Amsterdam, 2015. Sluiten
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fritz_Conijn // prof. dr. Doeko Bosscher, Haast om te sterven. Het korte leven van verzetsman Fritz Conijn, Bert Bakker, Amsterdam, 2015.

Geplaatst door Lucas van van der Hoeven op 07 februari 2020