Tobias Joachim Israël Dasché

Geboren op 01-08-1941 in Goirle

Overleden op 05-10-1942 in Omg. Auschwitz

Uit het leven van: Tobias Joachim Dasché

Thomas Joachim Dasché. geboren op 1 augustus 1941 In Goirle in het gezin van Erich Dasché en Edith Dasché- Adler. Zijn ouders traden in het huwelijk 24 maart 1929 in Breclav, (CZ). Gebeurtenis:Het waren geen fijne tijden, ook Nederland was in... Lees meer

Gebeurtenis:
Het waren geen fijne tijden, ook Nederland was in oorlog met de Duitsers die ons land bezette en bestuurde. Toen Tobias net 1 jaar was, moest hij deze plaats alweer verlaten. De Duitsers dwongen nl. op 28 augustus 1942 alle gemeentes om alle Joodse inwoners te melden, groot of klein, oud of jong. Dit overkwam dit gezin ook. Hun lot dat hiermee eindigde in Goirle werd hiermee bezegeld.
Het huis waarin zij woonden werd gesloten en verzegeld. De hele familie Dasché is het enige Joodse gezin uit Goirle die zijn weggevoerd.
Het hele gezin werd diezelfde dag nog op transport gezet naar Kamp Westerbork om kort daarna door te moeten reizen naar de Poolse stad Oświęcim (Duits: Auschwitz). Tijdens die reis werd hun vader uit het gezin gehaald en op transport naar een werkkamp Schoppinitz, ook in Polen gestuurd.

Thomas moest samen met zijn moeder en zusjes Valerie en Elisabeth verder.
Allen gingen een onzekere toekomst tegemoet naar het concentratiekamp Auschwitz.
Thomas Dasché overleed daar op de leeftijd van ca, 1½ jaar. Vermoedelijk samen met zijn moeder en 2 zusjes.

Monumenten:
In 2004 nam een toenmalige bewoner van het pand Akkerstraat 35 (thans Emmastraat 35), het initiatief om een herinneringsplaquette aan te brengen in de gevel van zijn woonhuis. Daar waar de familie Dasché had gewoond. Op 4 mei 2005 werd deze plaquette officieel onthuld.

Op 28 augustus 2012 werden 5 zgn. ''Stolpersteine'' gelegd in het trottoir voor het pand Emmastraat 35. De school voor voortgezet onderwijs van het MillHill-college heeft dit monument geadopteerd, ook zij komen er die dag met een aantal jongeren samen.

* Research: G. Kobes (Doss.nr: BU-G – 02 /14.1.2.1)

Bron: https://wikimiddenbrabant.nl/Dasch%C3%A9,_Tobias_Joachim

Geplaatst door Gemma van de Klundert- Bertens op 06 september 2023

Stolperstein Dasché Tobias Joachim