Christiaan George Philippus Dietz
1916-1941
Oorlogsslachtoffer
Is 25 jaar geworden
Geboren op 03-04-1916 in Den Haag
Overleden op 28-12-1941 in Nabij Miri a/b Glenn Martin M 551
Rang
Militair onderdeel
Bijdragen
De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:
De laatste aanval op 28 dec 1941 met Glenn Martin bommenwerpers waar de Japanse schepen voor anker lagen op de rede van Miri.
Op 28 dec 1941 voerde de afd. 1-Vl.G. 1 met een patrouille van Glenn Martin bommenwerpers een laatste opdracht uit naar Miri (vm. Brits- Borneo).
Met 7x 100 kg. mijnbommen per vliegtuig zou ditmaal de “Patrouille Vrijburg“ naar Miri vliegen met...
Lees meer
Op 28 dec 1941 voerde de afd. 1-Vl.G. 1 met een patrouille van Glenn Martin bommenwerpers een laatste opdracht uit naar Miri (vm. Brits- Borneo).
Met 7x 100 kg. mijnbommen per vliegtuig zou ditmaal de “Patrouille Vrijburg“ naar Miri vliegen met drie Glenn Martin bommenwerpers, met als opdracht om daar verkenningen te verrichten en zo mogelijk aanvallen uit te voeren, middels het bombarderen van de Japanse vloot, die voor anker lag op rede van Miri.Na enige vertraging vertrok de patrouille vanuit het geheime vliegveld SAMARINDA II op BORNEO, het huidige Kalimanten,om 06.00 uur richting Miri. Boven Miri aangekomen bleek het weer gelukkig vrij goed te zijn met een wat gebroken bewolking. Op een hoogte van 5000 meter boven Miri gekomen, gooide de patrouille met redelijk succes hun bommen uit op de Japanse schepen, die daar voor anker lagen.
Tijdens dit bombardement kon worden vastgesteld, dat tenminste een groot Japans transportschip was getroffen dat vervolgens zonk.Na het bombardement werd de patrouille onverwachts aangevallen door een groep van vijf Mitsubishi A6M “Navy O” jachtvliegtuigen, waarbij de bemanning van de Glenn Martin bommenwerper M. 5115 zo ernstig werd getroffen, dat deze bij Miri in zee stortte.
De bemanning, bestond uit:
-Sgt Vl. ML./ KNIL. Willem Pieter Borsje, bestuurder
-1ste Lnt. Vl. ML./ KNIL. George Christiaan Philippus Dietz, 2e bestuurder
- SgT.Telegrafist Ebele van de Lei
- Kpl. luchtvaart- radiotelegrafist Zadrach Rambing,Daarbij kwamen 1ste Lnt. Vl. Dietz, Sgt. Borsje en Sgt. Telegrafist Ebele van der Lei om het leven.
Kpl. Luchtvaart - radiotelegrafist Rambing overleefde de crash.
De beide andere Glenn Martin bommenwerpers van de patrouille kwamen - hoewel zwaar beschadigd - veilig op SAMARINDA II terug.In het schrijven van AdjuGen., nr 7064/ IA- 3, dd 6 sep 1947 werd het volgende over Sgt Borsje vermeld:
- Vermist, dd 28 dec 1941; boven MIRI afgeschoten en brandend neergestort;
- ovl. acte : B.S. 817/1948 te Batavia.-
Naderhand hebben zijn ouders, Willem Pieter Borsje sr. en Frederica Willemina Borsje-Jurgens, de Vliegers -Wing en het Herkenningsplaatje met ketting van hun zoon, door toedoen van het KNIL. alsnog ontvangen.Alleen kpl- luchtvaart- radiotelegrafist Rambing wist tijdig uit het vliegtuig te komen en met zijn parachute veilig de grond te bereiken. Na een lange tocht door de jungle van Borneo, wist hij Pontianak te bereiken, om vervolgens van daaruit met een Indonesische zeilprauw naar Java uit te wijken, waarna hij zich daar op het Hoofdkwartier van de KNIL. te Bandoeng, terug meldde.
Sluiten
Bron: P. C. Boer, De luchtstrijd rond Borneo, Jacq. Z. Brijl, LKol bd., BL.
Geplaatst door Jan Thonus op 10 oktober 2020
De vleugel van de Glenn Martin M-551 bommenwerper geborgen in het Maleisisch oerwoud.
De luchtmacht van Maleisië heeft in 1987 met een zware helikopter de vleugel van een Nederlandse Glenn Martin bommenwerper geborgen. Deze bommenwerper stortte in december 1941 in de jungle van het toenmalige Brits Borneo neer, na te zijn beschoten...
Lees meer
De luchtmacht van Maleisië heeft in 1987 met een zware helikopter de vleugel van een Nederlandse Glenn Martin bommenwerper geborgen. Deze bommenwerper stortte in december 1941 in de jungle van het toenmalige Brits Borneo neer, na te zijn beschoten door Japanse jagers.
De wrakstukken van de Glenn Martin zijn mogelijk van het vliegtuig Glenn Martin M-571 van luitenant Groeneveld en bemanning, maar het is ook mogelijk dat het om het wrak gaat van de M-551 van Sergeant Borsje, die tien dagen later in hetzelfde gebied door Japanse jagers werd neergehaald. Nadat de vleugel en de overige wrakstukken eind februari 1988 in Nederland waren aangekomen, zijn experts naarstig op zoek gegaan naar aanduidingen om te kunnen bepalen van welk toestel de wrakstukken nu eigenlijk afkomstig zijn. De wrakstukken van de Glenn Martin werden in april 1988 in het militaire luchtvaartmuseum in Soesterberg tentoongesteld. Delen ervan werden opgenomen in de permanente tentoonstelling „Nederlandse militaire luchtvaart 1913-1945".
Uit het nader onderzoek is gebleken dat de vleugel deel was van de Glenn Martin M-551 van Sergeant vlieger Willem Pieter Borsje (eerste bestuurder). De andere bemanningsleden waren Eerste luitenant Christiaan George Dietz (tweede bestuurder), Sergeant monteur Ebele van der Lei (bommenrichter) en korporaal Zadrach Rambing (telegrafist-schutter). Van deze bemanning wist alleen korporaal Rambing zich per parachute te redden. De overige drie bemanningsleden kwamen om het leven. Rambing overleefde de oorlog.
Sluiten
Bron: Reformatorisch Dagblad, 22-12-1987, 9-2-1988 en De Stuurkolom Februari 1948.
Geplaatst door Jan Thonus op 28 september 2020